Den ansedda tidningen New York Times kommer med nya avslöjanden om Facebooks behandling av sina användares personuppgifter. NYT skriver att Facebook gav särskilda rättigheter att ta del av användarnas personuppgifter till andra it-jättar som Microsoft, Amazon, Yahoo, Netflix, Sony och Spotify.

Dessa rättigheter, eller privilegier, fortsatte efter det att Facebook 2014 officiellt meddelat att de skulle strypa tillgången till dessa personuppgifter till tredje part. NYT har som bevis kommit över dokument som visar att överlämnandet av personuppgifter fortsatt, men har inte publicerat dessa dokument.

Ett av de företag som vid denna tid tog del av personuppgifter på ett otillbörligt sätt var Cambridge Analytica, men i det fallet valde Facebook att ta i med hårdhandskarna och begärde att Cambridge Analytica skulle lämna tillbaka de data de tillskansat sig.

NYT skriver att Facebook tillät Microsofts Bing att ta del av data om i princip alla medlemmarnas vänner utan deras medgivande, och att de gav Netflix och Spotify möjligheten att läsa användarnas privata meddelanden. Facebook gav dessa företag mer tillgång än vad som officiellt skulle vara möjligt, och att de helt enkelt utgjorde exklusiva undantag från de officiella reglerna.

Vissa av de berörda it-jättarna – Amazon, Microsoft och Yahoo – säger i kommentarer till NYT att de använt personuppgifterna på ett korrekt sätt, men vill inte diskutera detaljer.

Steve Satterfield, Director of Privacy and Public Policy på Facebook, skriver i ett uttalande att ”Vi vet att vi har att göra för att återfå allmänhetens förtroende”.

Uppdatering. Efter publicering har Netflix kommit med följande uttalande till Computer Sweden:
"Genom åren har vi testat olika sätt att göra Netflix mer socialt. Ett exempel på detta var en funktion vi lanserade 2014 som gav våra medlemmar möjligheten att rekommendera tv-programm och filmer för sina FaceBook-vänner genom Messanger eller Netflix. Det blev dock aldrig populärt så vi stängde ned funktionen 2015. Vi har aldrig tagit del av folks privata meddelanden, eller efterfrågat möjligheten att göra det."

Uppdatering 2. Efter publicering har Facebook velat meddela att de publicerat mer information om "Messaging Partnerships". Den informationen finns här.

Läs också:
GDPR-varning: Linkedin samlade in data om miljoner icke-medlemmar i reklamsyfte
Mark Zuckerbergs order: alla chefer på Facebook måste dumpa Iphone