Black Friday och Singles Day är två högtider under slutet av året då kedjorna storsatsar och basunerar ut budskap om rea. Den mest klassiska rean hos kedjorna är dock fortfarande mellandagsrean, och trots de två förstnämnda dagarna och en efterföljande julhandel verkar den traditionen stå stark.

Den största skillnaden numera är att man knappt hinner märka att julhandeln tagit slut innan mellandagsrean drar igång. Efter e-handelns intåg drar kampanjandet nämligen igång redan på juldagens morgon, och frågar man Elgiganten så har de kunder som till och med ställer klockan.

Kedjejätten uppger också att årets e-handel ökade med 15 procent jämfört med en rekordstark juldag förra året. Tv-apparater, vitvaror och den smarta högtalaren Google Home var de varor som stack ut mest i år.

– Juldagen är vår näst största handelsdag efter Black Friday. Det har blivit tradition för många att handla hemelektronik och vitvaror under juldagen och förra året var det fler kunder än någonsin som valde att besöka oss. Samtidigt handlade rekordmånga på nätet. Redan vid lunchtid hade e-handeln passerat den totala e-handelsförsäljningen för hela juldagen 2016, säger Elgigantens vd Niclas Eriksson.

– Det har blivit en tradition för många att handla hemelektronik och vitvaror under juldagen. Vi ser också ett väldigt starkt samband mellan e-handeln och försäljningen i varuhusen. Närmare 55 procent av e-handelsköpen var så kallade click and collect, där kunderna valde att beställa sina produkter på nätet för att sedan hämta dem i ett varuhus.

Och Elgiganten hoppas följa upp juldagssuccén med flera goda mellandagar.

– I år är det många som tagit extra ledigt och är långlediga över jul och nyår, så vi räknar med att efterfrågan kommer att vara väldigt stor de kommande dagarna. Vi vet också att vi kan möta upp den efterfrågan väldigt bra. Vi har extremt bra tillgång på produkter, säger Niclas Eriksson.

Och även hos konkurrenten Netonnet står mellandagsrean fortsatt stark trots alla nya handelshögtider som handeln skapat under årets slut.

– Vi ser att handelsdagar som till exempel Black Friday växer sig allt starkare och att startskottet för julhandeln sker tidigare i november än förr. Men vi kan även se att mellandagarna fortsatt är viktig. Vi registrerade försäljningsökningar på närmare 20 procent den 25 december 2018 jämfört med samma dag föregående år. Visserligen visste vi att våra erbjudanden stod sig starka och hade räknat med en ökning, men den fina inledningen var långt över vår förväntan, säger Nora Ay, kommunikationschef på Netonnet.

Gör e-handeln att mellandagsrean börjar tidigare än förut?
– Netonnet är ju sprunget ur e-handeln och e-handeln har alltid varit central och stark hos oss. Vi ser dagligen över våra priser såväl som våra kostnader för att alltid kunna erbjuda vårt allra bästa pris till våra kunder, och det gör oss mer relevanta året om. Som utpräglad omnikanalsaktör är alla våra kanaler viktiga, det är kunden som bestämmer vilken kanal han eller hon föredrar från en dag till en annan. Vårt jobb är att se till att alla våra kanaler erbjuder kunden samma pris, erbjudanden och möjligheter.

Elgiganten hävdar att juldagen är årets näst största handelsdag på webben, är det så för er också?
– Juldagen är fortsatt en oerhört stark handelsdag, men under de senaste åren har fler handelsdagar växt sig allt starkare och handelsdagar som exempelvis Black Friday är också oerhört populära. Sett till de olika parametrar vi tittar på och mäter så är det svårt att utse vilken dag på året som är viktigast.

Läs mer:
Black Friday är bara början – därför får vi snart ännu flera handelsdagar