Fram till 2021 ska Amazon rulla ut 3 000 kassalösa butiker enligt konceptet Amazon Go om allt går som tänkt. Men andra aktörer inom handeln sitter inte med armarna i kors.
Kroger är en av USA:s största kedjor inom snabbköp och detaljhandel. De senaste åren har man medvetet valt att inte använda sig av AWS utan i stället använda sig av Microsofts och Googles molntjänster – och det handlar just om att Amazon alltmer blir en konkurrent inom handel. Och de är inte ensamma – även andra stora amerikanska kedjor som Wal-Mart och Target väljer bort AWS.
I stället fördjupar nu Kroger och Microsoft sitt samarbete kring att utveckla framtida butikskoncept, rapporterar CNBC.
Till att börja med ska två av kedjans butiker utrustas med digitala displayer på hyllorna där priser uppdateras i realtid och som har produktinformation, det ska också finnas digitala annonser anpassade till varje kund.
Premiär! Missa inte Branschkollen – nyhetsbrevet för den svenska it-branschen. Teckna en gratis prenumeration här.
Videoanalyssystem används för att hålla koll på lagernivåerna och larma när det är dags att fylla på.
I ett uttalande säger Microsofts vd Satya Nadella att det handlar om att ”omdefiniera shoppingupplevelsen för miljontals kunder på både Kroger och andra handlare runtom i världen och sätta en ny standard för innovation inom branschen”.
Läs också:
Amazons kassalösa butiker kan snabbt bli kassakor
Microsoft utmanar Amazon – utvecklar teknik för kassalösa butiker