Användningen av virtuella assistenter på våra arbetsplatser väntas explodera. I dag har mindre än två procent av alla skrivbordsarbetande tjänstemän en sådan assistent men redan om två år väntas andelen ha stigit till 25 procent enligt analysföretaget Gartner.

Gartner pekar på att virtuella assistenter eller bottar hittills använts och testats mest i kundtjänsten men i takt med att gränssnitten blivit allt bättre på att konversera så har det också utvecklats fler typer av specialiserade varianter.

– Branscher som försäkrings- och finanstjänster visar ett stort intresse för att testa virtuella assistenter som stöd till sina medarbetare, Vi ser också att de används på it-avdelningen, kundtjänsten och för informationsändamål, säger Gartneranalytikern Annette Jump.

Visserligen är de flesta virtuella assistenter fortfarande textbaserade men även det kommer att förändras tror Gartner som förutspår att vi kommer att prata mer med våra olika digitala verktyg på jobbet de närmaste åren. 2023 räknar man med att 25 procent av interaktionerna kommer att ske med rösten jämfört med under tre procent under 2019. Användningen av smarta högtalare i hemmen kommer att driva på den här utvecklingen.

Läs också: 
Många utvecklare sugna på att frilansa – friheten lockar
22 tuffa frågor på anställningsintervjun – och hur du svarar på dem