I ett pressmeddelande skriver de båda företagen att de ”med gemensamma styrkor ska utveckla nya leveransmodeller, ny teknik och detaljhandelsinnovation för att förbättra hälso- och sjukvård”.

Walgreens, som har sin bas i Illinois, USA, ska flytta över sina plattformar för detaljhandel, läkemedel och affärstjänster till Azure. De ska också rulla ut Microsoft 365 till 380 000 anställda och butiker över hela världen.

Inget värde på den här affären uppges. Men nyhetssajten ZDNet skriver att affären är det senaste exemplet på hur detaljhandelskedjor väljer andra molnleverantörer än Amazon Web Services, eftersom de anser att Amazon är en konkurrent. Förra veckan ingick Microsoft en annan affär, med varuhusjätten Kroger – som delar sina investeringar mellan Microsoft och Google Cloud Platform. Även Walmart har valt Microsoft för sina molnsatsningar.

Ed Anderson, som är analytiker på Gartner, säger till ZDNet att ”de flesta detaljhandelskedjor ser AWS som en konkurrent, och vill inte göda Amazons verksamhet, även om det sker genom AWS”.

– Detta gör att detaljhandelskedjor verkligen överväger andra teknikalternvativ, däribland Microsoft och Google när de gör sina molnsatsningar.

Läs mer: 
Analytiker: Microsofts moln är större än Windows 2021
Microsoft och Walmart går samman – i kampen mot Amazon


Premiär! Missa inte Branschkollen – nyhetsbrevet för den svenska it-branschen. Teckna en gratis prenumeration här.