I dag använder mer än fyra miljoner organisationer i världen Googles produktivitetsportfölj G Suite, som bland annat innehåller Gmail, Docs, kalender, Drive och samarbetsverktyget Hangouts. Nu höjer företaget alltså priserna på de här tjänsterna med ungefär 20 procent.

Google förklarar höjningen med att allt fler tjänster, funktioner och tekniker tillkommit, som videokonferenser, meddelandetjänster, mer avancerade söktjänster, mer säkerhet och mer AI.

”De senaste tio åren har G Suite vuxit till att tillhandahålla fler verktyg, mer funktionalitet och värde för att hjälpa verksamheter förändra sättet de arbetar på. Det enda som inte har förändrats under den här tiden är priset”, skriver företaget i ett blogginlägg där de också ger mer detaljer om vad som gäller för olika avtal.

Från och med den 2 april i år höjs priset på G Suite Basic Edition med en dollar, från fem till sex dollar, per användare och månad – eller motsvarande i lokal valuta om det används. För versionen G Suite Business Editions ökar priset med två dollar, från 10 till 12 dollar, per användare och månad.

Google uppger vidare att de här ökningarna tillämpas globalt med lokala marknadsjusteringar för vissa regioner. Däremot ändras inte priserna för G Suite Enterprise Edition.

Läs mer: 
Molnfeber i kommunerna – Office 365 och G Suite driver på flytten
Google ska göra det enklare för de utan konto att samarbeta i G Suite