Robotar i receptionen och incheckning med ansiktsigenkänning, robotar som bär bagaget, robotar som städar och blandar drinkar och robotar som svarar på frågor på hotellrummet. 2015 öppnade det japanska hotellet Henn na Hotel med det högteknologiska upplägget.

Men nu sparkar hotellet hälften av sina robotar, 243 stycken, rapporterar Wall Street Journal. Robotarna har nämligen inte levt upp till förväntningarna.

Bland dem som får gå återfinns Churi – en virtuell assistent som funnits på varje hotellrum. Tanken var att gästerna skulle kunna fråga Churi om exempelvis de lokala butikerna eller olika sevärdheters öppettider men svaren har inte varit särskilt bra.

Churi har också väckt gäster som snarkat – något som de tolkat som en fråga och bett gästen att omformulera den.

De två bagagebärande robotarna har inte heller varit någon succé. De kan bara ta sig fram på plana ytor och går lätt sönder om de blir våta när de ger sig ut för att nå annexbyggnader. I praktiken innebär det att de bara kunnat ta sig till runt 24 av hotellets 100 rum.

– De var verkligen långsamma och bullriga och fastnade när de försökte passera varandra, säger en hotellgäst.

Inte heller receptionsrobotarna klarade jobbet utan fick ersättas av människor som kopierade gästernas pass manuellt.

Många av hotellets robotar har i praktiken pensionerats eller varit på service i flera år och enligt hotelledningen är det för dyrt att ersätta dem – i praktiken har mycket av jobbet ändå skötts av människor.

– När du verkligen använder robotar så inser du att det finns ställen där de inte behövs – eller att de bara irriterar människor, säger hotelldirektören Hideo Sadawa.

Läs också: 
Glöm drönarleveranser – nu ska robothundar springa hem med paketen
Smartare och mer skrämmande än någonsin – här är robotarna vi minns från året som gått