Slack ska inte längre använda den färgglada logotyp som kommit att känneteckna tjänsten sedan den lanserades 2013 och har i stället designat en ny "enklare" fyrfärgslogga, som åtminstone för oss i Sverige för tankarna till Liberalernas grafiska varumärke. Det här har väckt starka reaktioner bland företagets trognaste användarskara, så kallade "slackers".

Nu har företaget också kommit med en lång förklaring till varför de gör skiftet. I ett blogginlägg skriver Slack att de vet om att många älskade den gamla loggan och att de inte byter för sakens skull.

”Ett skäl att bytta logga är att den inte gör jobbet som du vill att den ska göra”. Det är väldigt lätt att den (gamla loggan) blir fel. Den bestod av elva olika färger, och om den placerades på någon annan bakgrund än vit, eller i fel vinkel (istället för 18-graders lutning) eller om färgerna vreds fel så såg det ”förskräckligt ut”. ”Det smärtade oss”, skriver Slack.

Slack skriver att de försökte utveckla olika versioner av den loggan för att komma runt problemen. ”Det fungerade i vissa sammanhang, men det innebar att varje app-knapp såg annorlunda ut, och var och en var i sin tur annorlunda än logotypen”.

Den nya loggan, skriver Slack, använder en enklare färgpalett, och företaget tycker också att den är ”elegantare”, men att den också behåller andan som fanns i originalet.

”Den kan skalas upp enklare och fungerar bättre på fler ställen”, menar Slack.

Det händer mycket på Slack nu – och ett skäl till det är naturligtvis att företaget väntas ta plats på börsen under året. I går stod det också klart att företaget tappar sin produktchef April Underwood, som i stället ska ägna sig åt investeringsverksamhet. Ny produktchef på Slack blir i stället Tamar Yehoshua, som har haft olika chefsbefattningar på Google. Det här skriver nyhetssajten Techcrunch.

Läs mer: 
Chattverktyg för företag rena getingboet – här är alternativen


Premiär! Missa inte Branschkollen – nyhetsbrevet för den svenska it-branschen. Teckna en gratis prenumeration här.