Det kommer väl knappast som någon blixt från klar himmel, att IBM lämnar gruppchattsmarknaden, efter att deras produkt Watson Workspace aldrig slagit igenom bland företagsanvändarna. Särskilt inte som IBM sålde av flera mjukvaror, bland annat Notes, Domino och Connections till indiska HCL för bara någon månad sedan.

Vår amerikanska sajt Computerworld skriver att IBM kämpat för att slå igenom på den visserligen växande men också hårt konkurrensutsatta marknaden för samarbetsverktyg, där it-jättar som Microsoft, Google, Cisco och Facebook försöker utmana marknadsledaren Slack.

”Även om det inte råder någon tvekan om att Watson Workspace är både innovativt och agilt så har det inte gått hem hos kunderna eller fått den uppmärksamhet på marknaden som skulle behövas för att fortsätta med tjänsten”, uppger IBM i ett uttalande.

IBM uppger vidare att de har slutat sälja Watson Workspace, och att deras målsättning är att dra tillbaka tjänsten så fort de är klara med planeringen av migrationen för de kunder som prenumererar på den – vilket väntas ske i slutet av februari.

Läs mer: IBM säljer Notes till indiska HCL – som betalar 16 miljarder kronor