IBM har under de senaste åren gjort en resa mot snabbväxande segment som molnet och ai framför allt på bekostnad av traditionell hårdvara. Även en del traditionell mjukvara har fått stryka på foten som till exempel när de sålde e-postplattformen Notes & Domino samt en del andra mjukvaruprodukter till indiska HCL för 1,8 miljarder dollar i slutet av förra året. I stället köper de open source-leverantören Red Hat för 34 miljarder dollar.

Den här resan har dock varit ganska skakig, och under en lång period tappade företaget omsättning.
Senaste kvartalet är emellertid långt över förväntan för IBM och det är tack vare de nya satsningarna.

Företagets finanschef James Kavanaugh säger till nyhetsbyrån Reuters att IBM tecknade kontrakt för nästan 16 miljarder dollar under senaste kvartalet, vilket är den högsta siffran på länge.

IBM:s molnstrategi har varit inriktad på att hjälpa företag att få ihop sina många molnplattformar, en så kallad multicloudstrategi, snarare än att konkurrera med de stora leverantörerna av publika moln, som AWS, Microsoft och Google. Under 2018 hade IBM en tillväxt för sin molnverksamhet på 12 procent till 19,2 miljarder dollar.

Området Strategic imperatives, som innefattar tillväxtområden som artificiell intelligens, säkerhet och dataanalys, ökade omsättningen med nio procent till 39,8 miljarder dollar.

Både omsättning och vinst var bättre än vad analytikerna förväntade sig, enligt Reuters. För helåret 2018 ökade omsättningen med 1 procent till 79,6 miljarder dollar. Vinsten för 2018 var 12,7 miljarder dollar, ungefär samma som året innan.

– Under 2018 kom vi tillbaka till tillväxt för helåret, vilket förklaras av en växande efterfrågan på tjänster och lösningar inom hybridmoln, ai, analys och säkerhet, säger vd Ginni Rometty.

Läs mer:
IBM säljer Notes till indiska HCL – som betalar 16 miljarder kronor
IBM satsar på supersnabb kryptering i ny version av stordatorn z13