397 miljoner betalningar gjordes genom Swish under 2018. Det innebär en tillväxt på 56 procent jämfört med året före.

Och det är Swish Handel som är dragloket – där låg tillväxten på 280 procent och betalningarna ökade från 13,5 miljoner 2017 till 52 miljoner.

Att Swish etablerats som betalsätt i e-handeln framgår även i den e-handelsrapport som betalningstjänsttleverantören Dibs gjorde i höstas. 37 procent av dem som handlat på nätet de senaste tre månaderna hade då använt Swish jämfört med 28 procent året innan. I åldersgruppen 15 till 24 år hade 48 procent använt Swish vid nätköp.

Swish Handel används av en mängd olika aktörer i dag – bland annat SJ, Åhléns och Sectra. En av de kunder som tillkom förra året var Blocket.

– Redan fem dagar efter att vi lanserade Swish blev det vårt populäraste betalsätt. Nu väljer närmare hälften av våra kunder att betala sina annonser med Swish, säger Cecilia von Krusenstierna, marknads- och kommunikationschef på Blocket i ett pressmeddelande.

Läs också: 
Prognosen ligger fast – kontanter borta från handeln om fyra år
Blipp blipp – en metod ökar kraftigt när svenskarna väljer betalningar