Igår var det slutligen dags för invigning av Zalandos nya e-handelslager utanför Stockholm. Det skedde under pompa och ståt där en stolt Fredrik Kjos, kommunstyrelsens ordförande i Upplands-Bro, berättade om att markens historia går tillbaka till 700-talet, den tid som Ekhammarsgubben härstammar ifrån. Det är en pytteliten bronsstaty som hittades vid utgrävningar 1968 och numera är avbildad på kommunskölden.

Gårdagens huvudobjekt var något större. Det handlar om en gigantisk lagerbyggnad på 30 000 kvadratmeter. Och för att välkomna de över 500 nya arbetstillfällen som kommer att finnas när det nya lagret är fullt utbyggt välkomnades de av kommunstyrelsens ordförande med att takterna från vikingatiden sitter i.

– Ända sedan dess har vi gjort lokala affärer på en global marknad och det ska vi fortsätta med, konstaterade han.

Och det är verkligen en global satsning. Den numera kinesiskt ägda distributörsjätten Ingram Micro står i centrum, men även ute på golvet har olika specialistbolag representation med sin specifika lagerteknik. Singaporebaserade Grey Orange bidrar med sina självstyrande mobila robotar som med hjälp av AI lastar av och transporterar varor och därmed kompletterar det manuella arbetet. Dessutom har de nederländska bolagen Vanderlande och Vanriet bidragit med sina respektive sorteringslösningar.

Samt givetvis den andra huvudaktören i sammanhanget, tyska Zalando, som hela tiden strävar efter att vässa sin e-handel med fokus på ”the last mile”, det vill säga den sista biten innan hemleverans. Den nya jätteanläggningen i Brunna är bolagets åttonde e-handelslager, men bolagets Nordenchef Kenneth Melchior konstaterar att det här inte bara är ett i raden utan att det handlar om det mest teknologiskt avancerade.

robotbutler
Robotbetjänter. I den mer flexibla delen av det stora lagret är det Grey Oranges små butlers som regerar och avlastar personalen. "Att gå är inte värdeskapande", säger bolagets representant på plats Gopal Awasthi, och konstaterar att det även finns inbyggd AI som kan komma att lära sig att ha till exempel vit skjorta och röd slips i anslutning till varandra, om det visar sig att de ofta beställs i samma paket.

Valet av Stockholm förklaras med att man dels kan få snabbare leveranser i Stockholmsområdet samt att man därifrån även kan nå alla nordiska huvudstäder snabbt. Målet är leveranser dagen efter till de nordiska huvudstäderna och leveranser samma dag i Stockholm. Det nya lagret är också ett viktigt steg i bolagets strävan att nå sin drömgräns 1 miljard euro i intäkter.

Och för Ingram Micro innebär gårdagens stora invigning början på ett nytt kapitel på den svenska marknaden, även om inledningen till det kapitlet redan har skrivits.

– Vi började redan i oktober 2017. Det var då vi hade den första verksamheten här, men projektet har vi hållit på med i nästan två år, säger Joakim Samuelsson, nordisk ansvarig för logistik och tjänster på Ingram Micro.

I Sverige har Ingram Micro främst agerat som en av de stora it-distributörerna, samt givetvis telekom efter att Brightpoint köptes 2012. Men nu är det alltså kläder som gäller i storsamarbetet med Zalando. Det är dock inte första gången som man satsar stort tillsammans med en kund. Men det tidigare samarbetet man har med Media Markt i Rosersberg håller sig betydligt mer inom bolagets klassiska område. Joakim Samuelsson säger dock att man jobbar med många projekt bortom klassisk it-distribution på andra håll i världen.

– I Europa och USA har Ingram och Brightpoint jobbat länge med logistik, så vi har en lång tradition av det. För oss i Norden är det här lite banbrytande och det öppnar upp nya marknader för oss. Det här är en av de största affärer man kan ha på det här området i Norden, så vi ser det som en fantastisk möjlighet som kan ge fler liknande möjligheter längre fram. Det är vår absoluta ambition.

ingram
Shoppingens bagar. Med Vanderlandes sorteringslösning används 6 000 påsar som åker runt och samlar upp rätt produkter. De hämtas från åtta olika plockstationer och hanteras sedan vid någon av de 36 packningsstationerna.

Finns det någon begränsning av vilka områden ni vill gå in i?
– Nej, det tror jag inte. Jag tror vi kommer att ha extra fokus på e-handel, så jag tror inte att vi blir ett bolag som kör tåg och båtar. Det är inte det som är vår grej. Logistik är vår styrka och vi har stort fokus på e-handel i Europa.

Och i Sverige, och Norden, kommer man alltså att utöka personalstyrkan rejält när Brunnalagret är igång på allvar. Målsättningen är att ha över 500 anställda på plats.

– Vi kommer mer än dubbla vårt antal anställda med det här. Med det här växer vi väldigt fort, säger Joakim Samuelsson.

Hur påverkar det omsättningen?
– Jag kan inte gå in på några siffror vad gäller omsättning, men det är klart att it-produkter omsätter mer än logistikverksamhet och är fortfarande största delen av vår omsättning.

Är det för att ni ska hitta områden med bättre marginaler?
– Ja, det är en del av strategin globalt sett. Vi har ökad press inom distribution i allmänhet. Det finns några områden vi satsar extra på. Det här är ett, cloud och tjänster är ett annat.