När Apple under gårdagen rapporterade för sitt senaste kvartal visade det sig att försäljningen av den viktigaste produkten Iphone viker, bland annat som en följd av höga priser. Men det finns andra delar av Apple som växer. Positivt ser det ut för Apples tjänster, som innefattar Apple Music, Apple Pay, Icloud och App Store.

Analytiker som nyhetsbyrån Reuters talat med framhäver just tjänsterna som det område som kommer att driva Apples tillväxt i framtiden.

– Siffrorna för tjänsterna är bra, och det är tillväxtmotorn framöver, säger Ivan Feineth analytiker vid Tigress Financial Partners.

Apples tjänster omsatte under senaste kvartalet 10,8 miljarder dollar. Det innebär att segmentet växte med 19 procent jämfört med motsvarande period förra året. Bruttomarginalen inom det här området är 63 procent att jämföra med 58,3 procent för ett år sedan och Apples vd Tim Cook säger till Reuters att ju större det här området blir desto mer effektivt blir det.

Företaget uppger att de nu har 360 miljoner abonnenter till både sina egna och tredjepartstjänster, och de har satt ett mål att utöka detta till 500 miljoner vid slutet av 2020.

– Vi är mycket nöjda tillväxten men också med bredden vi har i vår tjänsteportfölj. Omsättningen för våra tjänster har vuxit från mindre än åtta miljarder dollar under kalenderåret 2010 till 41 miljarder 2018, säger Tim Cook till nyhetskanalen CNBC.

Läs mer: 
Iphone-försäljningen pekar nedåt: Höga priser en del av förklaringen
Luften ur: nu rasar smartphone-försäljningen