Microsoft har som alla vet skiftat fokus från Windows till molnplattformen Azure, som stått för en enorm tillväxt de senaste åren. Förra året vid den här tiden rapporterade Microsoft om att deras moln ökade med 98 procent.

Nu går det långsammare, och senaste kvartalet rapporterar företaget om en 76-procentig ökning för sin molntjänst. Detta trots att de under senaste perioden tagit flera viktiga affärer, då storföretag migrerar sina it-system till Azure. Inte minst i detaljhandelssektorn, där många kedjor inte vill använda sig av marknadsledaren Amazon Web Services, eftersom de anser att moderbolaget Amazon konkurrerar med deras egna verksamheter och inte vill gynna en rival. Senaste exemplet är apotekskedjan Walgreens med sina 380 000 anställda som ska flytta över till Azure.

Microsoft har också tecknat ett femårigt avtal med Walmart, som omfattar hela både Azure och Microsoft 365.

Därför möttes också gårdagens rapport av viss besvikelse av analytiker.

– Det var inte ett kvartal som tog oss med storm och det hade säkert inverkan på att aktien gick ner, säger Shannon Cross, analytiker på Cross Research till nyhetsbyrån Reuters.

Microsoft har en bra bit upp till marknadsledaren AWS. Enligt de senaste helårssiffrorna från Synergy Research från 2017 hade Microsoft 13 procent av marknaden, att jämföra med AWS 33 procent.

Microsofts vd Satya Nadella var emellertid nöjd med senaste kvartalet i sin kommentar till rapporten.

– Vårt starka resultat för det kommersiella molnet visar vilka djupa och växande partnerskap vi har med ledande företag i alla branscher, däribland retail, finansiella tjänster och hälso- och sjukvård.

Om man tittar på de andra affärsområdena så ökade produktivitetsprogrammen som Office-produkterna med 13 procent till 10,1 miljarder dollar. Värt att notera är att omsättningen för Office 365 ökade med 34 procent.

Omsättningen för Linkedin ökade med 29 procent, och företaget uppger att mätetalen för användarnas engagemang i Linkedin var på rekordnivåer, och att besöken ökade med 30 procent.

Affärsområdet More Personal Computing, som innefattar Windows, Surface och gaming, gick upp med 7 procent till 13 miljarder dollar. Bäst här gick Surface-produkterna som ökade med 39 procent.

Totalt ökade Microsofts försäljning under kvartalet med 12,3 procent till 32,47 miljarder dollar. Det var något lägre än analytikernas förväntningar som låg på 32,51 miljarder dollar, enligt Reuters. Vinsten landade på 8,42 miljarder dollar.

Läs mer: 
Microsoft köper 130 hektar mark i Norrland – för 269 miljoner
Därför bygger de amerikanska molnjättarna datacenter i Sverige