Spotify gör nu en storsatsning för att bredda sin plattform till att också omfatta egna poddar. Gimlet Media är ett poddradionätverk baserat i USA som har en rad poddar, bland annat program som är inriktade på historia, företagande och samhälle. De mest kända är Homecoming, som nyligen blev tv-serie i Amazons regi, och Reply All.

Ingen köpeskilling för det här förvärvet avslöjas av de inblandade företagen, men enligt nyhetssajten Recode betalar Spotify runt 230 miljoner dollar för bolaget. Därtill köper de alltså Anchor, ett startup som gör det enklare för människor att spela in och distribuera sina egna poddar, som också det har sin bas i USA.

Och det här väntas bara vara början. Totalt ska Spotify lägga 500 miljoner dollar på förvärv bara i år, uppger Recode.

Spotify uppger självt att de här förvärven gör att företaget får en position där det kan bli ”både den primära producenten av podcasts och den ledande plattformen för innehållsskapare”. Gimlet tillför sin podcaststudio med utvecklings- produktions- och annonsfunktioner. Anchor har en plattform av verktyg för innehållsskapare och en etablerad bas av innehållsleverantörer.

Affärerna väntas vara klara redan under första kvartalet i år, uppger Spotify.

– De här förvärven kommer att göra att vi snabbar på vår resa att bli världens ledande ljudplattform, de gör att användare runt om i världen får tillgång till det bästa podcast-innehållet, förbättrar lyssnarupplevelsen och stärker Spotifys varumärke, säger Daniel Ek, grundare och vd för Spotify.

Läs också: 
Så mycket tjänar it-topparna – här är årets stora lönelista
Nu står streaming för 75 % av musikindustrins samlade intäkter i USA