ProOpti är ett systerbolag till Teleopti och verkade tidigare under namnet Teleopti TEM. Som vi skrev för ett och ett halvt år sedan ändrade bolaget namn för att signalera att det numera inte bara är telekomvärlden som är intressant, utan att man blickade allt mer mot företagens it-avdelningar.

Och nu får man alltså mer än bara ett nytt namn då Enghouse Interactive, som har ett 70-tal anställda i Sverige, har valt att köpa bolaget. Det är framför allt ProOptis mjukvara inom sektorerna telecom expense management och technology optimization management som lockar och som nu ska utöka Enghouse Interactives produktportfölj.

De molnbaserade produkterna hanterar och rapporterar ett företags it- och telekomkostnader utifrån röst, data och tjänster men inkluderar även asset inventory management, kontraktsoptimering och uppföljning av tjänsters nyttjandegrad.

Michael Stubbing
Michael Stubbing, Enghouse Interactive.

– Gemensamt kan vi ta ut ProOpti-lösningen i Europa. Våra produkter stödjer varandra redan så produktportföljerbjudandet och supporten på den nordiska marknaden blir mer komplett och starkare, säger Enghouse Interactives vd Michael Stubbing och konstaterar att de båda bolagen har ett tajt partnerskap redan idag.


Missa inte Branschkollen – nyhetsbrevet för den svenska it-branschen. Teckna en gratis prenumeration här.