För ett drygt år sedan köpte det Norrbottenbaserade konsultbolaget Tromb digitalbyrån DL2 i Stockholm. Nu handlar man igen, men på hemmaplan då den tekniska designstudion Monument köps in med syftet att stärka sig inom det affärsområde man kallar Experience and Innovation.

Monument grundades för mindre än ett år sedan och jobbar främst med kommunikationsbyråer och produktägande teknikföretag. Bolaget har även producerat rörlig grafik som spelas upp på isen före Luleå Hockeys hemmamatcher.

– Förvärvet av Monument vässar vårt erbjudande inom design, användargränssnitt och rörlig grafik. Den digitala förflyttning som pågår gör att behovet av innovationsdrivna lösningar ökar kraftigt. Samtidigt måste en lösning vara affärsmässig, väl fungerande och visuellt tilltalande för att ha en chans. Rörlig grafik och nya typer av gränssnitt är en stor del av framtidens digitala utveckling, säger Anders Hallberg, vd på Tromb om förvärvet.

Tromb har idag drygt 50 digitala affärsutvecklare fördelade på fyra kontor i Luleå, Piteå, Skellefteå och Stockholm. Man har tidigare jobbat sida vid sida med Monument i ett antal projekt och enligt Anders Hallberg kompletterar bolagen varandras erbjudande på ett bra sätt.

– Det här gänget förstår inte bara design utan även hur design väver in i det stora hela, från det affärsmässiga, till det tekniska, och det mänskliga, säger han.

– Att bli en del av Tromb känns helt rätt eftersom båda företagens värderingar är 100 procent i linje med varandra. Samma gäller visionen om hur ett modernt och inkluderande företag ska se ut, rättvist, tryggt, men ändå utmanande och spännande, säger Tomi Skantz, vd på Monument om den nya ägaren.

Läs också: Avenyn nästa för storsatsande molnkonsulten