Allt fler nystartade företag har AI med som en del av sitt erbjudande. En ny rapport från den Londonbaserade riskkapitalfirman MMC har dock synat hur det egentligen ser ut och kommit fram till att bara 60 procent av de europeiska AI-startupsen faktiskt innehåller AI på ett sätt som är avgörande för deras affär. De andra gjorde det inte.

Totalt har man tittat på 2 830 nystartade företag som kategoriserats som AI-startups och av dem levde 1 580 upp till den beskrivningen. Startupsen kom från de 13 EU-länder som är mest aktiva inom AI, bland annat Sverige.

– Vi tittade på alla företag, deras material, deras produkt, webbplatsen och dokumenten. I 40 procent av fallen kunde vi inte hitta några belägg för att det fanns någon AI, säger David Kellner som är forskningschef på MMC, till Forbes.

Däremot, konstaterade han, var det inte alltid företagen själva som kallade sig för AI-startups utan de hade blivit klassificerade så av analytikersajter som används av riskkapitalister.

Totalt använder en av tolv startups AI som en del av sina produkter eller tjänster, för sex år sedan var det en av 50. Och även bland stora företag ökar AI-användningen – 12 procent har AI-tillämpningar i sin affär i dag jämfört med fyra procent förra året.

Sverige, Italien och Tyskland har förhållandevis fler AI-startups som ägnar sig just åt kärntekniken – en av fem. Det europeiska snittet ligger på en av åtta, enligt rapporten.

Läs också: 
Det här är AI och så funkar det
Nu ska alla satsa på AI – men här är 9 problem som måste lösas först