Varje år har antalet fulannonser som Google tagit bort bara ökat och ökat. Men förra året skedde ett trendbrott och antalet minskade med 28 procent jämfört med 2017 – från 3,2 miljarder till 2,3 miljarder.

Det handlar om annonser som bryter mot Googles annonspolicy och inbegriper sådant som annonsbedrägerier, nätfiske och malware. Det gäller både enstaka annonser och mer koordinerade annonseringar.

Att antalet minskar behöver dock inte betyda att den typen av annonser blivit färre, skriver Venturebeat, även om tidningen inte fått några direkta svar från Google.

Ett skäl är att man blivit snabbare med att blockera fulannonser så att de tas bort innan människor blir lurade. Enligt Google gjorde man under förra året ”samordnade ansträngningar att gå efter de dåliga aktörer som ligger bakom många dåliga annonser, inte bara själva annonserna”.

Ett annat skäl är att Google börjat använda sig av maskininlärning för att identifiera och avsluta minst en miljon annonskonton som har oseriösa avsändare, ungefär dubbelt så många som 2017. Att slå mot dem som lägger ut annonser innebär att man samtidigt eliminerar mängder av fulannonser.

Dessutom förbättrade Google förra året bättre verktyg för att detektera fulannonser – verktyg som kombinerar maskininlärning och manuell granskning. Och till sist lyckades man i ett samarbete med cybersäkerhetsföretaget White Ops, FBI och andra i branschen avslöja och stoppa ett stort internationellt annonsbedrägeri kallat 3ve som bland annat genom att infektera datorer och skapa falska webbplatser lyckades producera över 10 000 falska domäner.

Läs också: 
Nu börjar Google Chrome blockera annonser i hela världen
Chrome blockerar alla annonser på sajter där en enda annons är dålig