Prylkedjan Kjell & Company har idag över 100 butiker på 52 orter i Sverige samt 15 butiker i Norge, med huvudkontor och logistikanläggning i Malmö. Utöver butiksbeståndet vill kedjan nu bli bättre på nätet, där målet uppges vara ”en e-handelsupplevelse som speglar kundmötet i den fysiska butiken, där rådgivning och kunskapsspridning står i centrum”.

Därför har man nu valt att satsa på Episerver som ny plattform för webb och e-handel och ovanpå det ha Avensias ramverk Scope. Avensia har varit med som webbpartner sedan kedjan lanserade sajten kjell.com 2011.

Med Episervers Digital Experience Cloud ska man nu jobba med innehållshantering, e-handel, marknadsföring i flera kanaler och analys. Med allt i samma plattform hoppas man få ett heltäckande stöd för digitala affärsprocesser, från intelligent personalisering och hantering av leads till konvertering och kundlojalitet.

– Med Episerver som motor för vår webb och e-handel får vi en stark plattform för att möta fortsatt tillväxt och nå våra långsiktiga affärsmål. Vi ser inte minst att vårt arbete med att lyfta kundupplevelsen gynnas av den nära kopplingen mellan Episerver, Avensias ramverk och Inriver PIM, säger Martin Knutson, teknikchef på Kjell & Company.

– Det är självklart ett fint erkännande att Kjell & Company, från en redan stark position, nu väljer Episervers plattform för att utveckla sin e-handel och webb. Genom att kombinera en stark affärsmässig och teknisk kompetens har Kjell & Company blivit en föregångare inom omnikanal-handel och vi ser fram emot att i samarbete med Avensia hjälpa dem till fortsatta framgångar, säger Mårten Bokedal, marknadschef på Episerver.

Niklas Johnsson, vd på Avensia, ser också fram emot att fortsätta jobba tillsammans.

– Att få förnyat förtroende från ett så affärsmässigt kompetent företag som Kjell & Company är en riktig fjäder i hatten för oss. Det är också ytterligare ett bevis på att det långsiktiga och fokuserade arbetet med e-handel, Avensia Scope och våra plattformpartners återigen bär frukt. Tillsammans har vi skapat ett framgångsrecept som nästan har blivit det givna alternativet på den nordiska e-handelsmarknaden för retailers, säger han.