Forex Bank, mest känt som valutahandelskontor, har valt att gå över till Tietos automatiserade plattform för låneansökningar och kreditpoäng för osäkrad kredit. Tanken är att banken ska förbättra sina låneprocesser och minska de vanliga ledtiderna med över 50 procent.

Bakgrunden var att Forex Bank stod inför den dubbla utmaningen att möta ökade kundkrav samtidigt som man ville minska ner på dyra pappersbaserade och manuella processer inom sin lånehanteringsverksamhet.

Tietos uppdrag har varit att göra låneprocesserna helt digitala. Bolagets låneplattform togs i bruk under 2018, och med hjälp av den kan banken ta fram mer exakta kreditpoäng och ge rätt erbjudande till kunden på en konkurrensutsatt marknad.

– Alla tjänar på den här lösningen. Inte nog med att det går snabbare för våra kunder att få sina låneansökningar behandlade, ofta under en avgörande tid i deras liv, det blir också lättare och smidigare för våra medarbetare att bevilja dessa lån. Detta ger oss en väldigt konkurrenskraftig position på marknaden, säger Bo Lagergren, vd på Forex Bank.

– Användningen av vår låneplattform ger Forex Bank möjligheten att balansera kreditrisken och förbättra kundresan genom automatisering, digitalisering och processförbättringar. Plattformen ökar automatiseringsnivån drastiskt och gör det möjligt för bankens medarbetare att fokusera på kundupplevelsen istället för den manuella hanteringen av dokument, säger Pedram Tadayon, chef för finansiella tjänster på Tieto.

Läs också: 
Tieto ska ge digital tillsyn till tillsynsmyndighet