De stora vinnarna på smartphone-marknaden i Emea, Europa, Mellanöstern och Afrika, under fjärde kvartalet kommer från Kina. Det är Huawei som ökar med 74 procent, Xiaomi som ökar med 71 procent och Transsion (som är inriktade på Afrika och Asien) som ökade med 35 procent.

Detta enligt analysföretaget IDC.

Det här innebär att Huawei nu gått om Apple som regionens nästa största smartphone-leverantör och närmar sig nu Samsung.

Särskilt starkt går Huawei i Europa, säger IDC:s analytiker Marta Pinto.

– I EU och EES-området, som är en nyckelmarknad för Huawei, så är företaget nu nära att ta sig förbi Samsung. Branschens intresse under den här perioden har gällt Huawei för att se hur mycket de ska växa och Apple för att se hur mycket de skulle tappa efter senaste vinstvarningen. I det perspektivet hade Apple ändå ett någorlunda kvartal.

Dock tappade Apple 15 procent av försäljningen – och deras marknadsandelar i Emea-området är nu nere på 17 procent mot Huaweis 21 och Samsungs 28 procent.

Plats fyra och fem på topplistan innehas också av kinesiska tillverkare, nämligen Transsion med 8 procent och Xiaomi med 4 procent av marknaden.

Totalt sett låg smartphone-försäljningen i Emea-området stilla jämfört med fjärde kvartalet 2017 och landade därmed på 98,8 miljoner sålda enheter.

Läs mer: 
Kinesisk smartphone-offensiv i Europa – men i Sverige håller Apple undan