Att det är tjänster som är i ropet för Dustin på årets Dustin Expo råder det ingen tvekan om. I bolagets egen monter på mässan är det olika typer av tjänster som lyfts fram, som mobil som tjänst, återvinning av utrustning som tjänst och det mesta annat inom företags-it som tjänst.

– As a service är nog de tre mest använda orden här just nu, konstaterar Dustins vd Thomas Ekman i vimlet och säger att det finns några faktorer som driver på det ute hos kunderna.

– Det som driver det är dels att kunderna inte behöver äga sin egen hårdvara längre. För oss driver det fortfarande på hårdvaruförsäljningen, men företagen uppskattar att de inte behöver äga den själva. Ökad tjänsteförsäljning driver även det hårdvaruförsäljning, och en positiv effekt av att köpa hårdvara som tjänst är att det bidrar till att öka återtag och återanvändning av använda it-produkter. Tjänsteutvecklingen drivs även av att man idag ofta har bättre digitala tjänster hemma än man har på jobbet. Självklart vill man ha samma funktioner på jobbet som hemma, så omm man är bättre utrustad hemma driver det på utvecklingen på jobbet också.

Mobil som tjänst via e-handel är ett typexempel på något som bolaget nu satsar på. För även om tjänstevurmen är stor är det fortfarande e-handeln som är navet i verksamheten.

– E-handel är det vi kan bäst. Vi vill att allt ska kunna gå den vägen, säger Thomas Ekman.

Den mer tjänsteinriktade stilen som nu lyfts fram på Dustin Expo är inget som bara dykt upp plötsligt. Tvärtom har det varit den röda tråden för de många bolag som Dustin har förvärvat de senaste åren.

– Vi köper så klart inte en kopia av oss själva. Så vi förvärvar kompetens som är tjänsteinriktad. Vi tottar efter bolag som till exempel är starka på managed services eller bolag som har en tjänst som vi kan exportera till en annan marknad, säger Thomas Ekman

Ett tydligt exempel på det är bolagets hittills största förvärv, nederländska Vincere Groep som köptes i somras, där tydligt riktade tjänster mot olika branscher som hälsa eller utbildning var något som lockade.

Är det fler förvärv på gång?

– Vi har en tydlig agenda när det gäller förvärv och tittar hela tiden efter bolag som passar oss. Det finns fortfarande en vilja från många företag att komma in i Dustinfamiljen och få access till vår stora kundbas.

Tittar ni inom något särskilt område?

– Managerade tjänster. Antingen bolag med en specifik tjänst, som till exempel Purity som jobbar med back up och resaster discovery som tjänst. Annars är säkerhetsområdet alltid oerhört viktigt. Där finns alltid ett stort intresse hos kunderna att få tillgång till bättre tjänster. Det gäller att ligga rätt i tiden och följa med utvecklingen på marknaden.

Men allt mässande av de tre förlovade orden as a service till trots så är Dustin i grunden fortfarande samma prylmaskin som tidigare. Och det är nog en bra bit kvar tills man kan kalla sig tjänsteföretag. Enligt Thomas Ekman kommer 88 procent av intäkterna i dagsläget från traditionell hårdvara medan resterande 12 procent utgörs av mjukvara och tjänst. Och på frågan hur de siffrorna kommer att ändras framöver svarar han:

– Om tre fyra år kanske 60 procent av intäkterna är hårdvara. Det vi har sagt är att vi om ett par år ska ha en miljard från prenumeration eller återkommande intäkter. Vi har också satt ett mål om att omsätta 15 miljarder kronor 2022, och då tror vi att ungefär 30 procent kan komma från avancerade produkter och tjänster.

Läs också: 
Dustin har fått smak för Holland – handlar riskfritt i Groningen
Dansk tjänstespecialist är Dustins nästa förvärv