McDonalds köper enligt uppgift israeliska Dynamic Yield för 300 miljoner dollar, nära 2,8 miljarder kronor – ett techbolag som arbetar med att skräddarsy interaktionerna med kunder efter deras personliga behov, rapporterar Reuters.

Affären är den största som McDonalds gjort på 20 år och kommer i en tid då snabbmatsjätten pressas på sin hemmamarknad – inte minst av företag som investerar just i digitalisering.

Enligt McDonalds ska tekniken användas för att skapa en bättre upplevelse för Drive Thru-kunder där den digitala menyn ska visa mat baserat på sådant som tid på dagen, väder och trender. Dessutom ska förslag för tillval till menyn dyka upp allt kopplat till vad du tidigare beställt.

Företaget planerar att rulla ut den nya tekniken i USA under året och därefter internationellt. Sedan är tanken att också integrera tekniken i andra digitala produkter som mobilappen.

Satsningen är ett sätt för McDonalds att väva in data i sin affär för att på så sätt kunna erbjuda mer personliga erbjudanden enligt vd:n Steve Easterbrook.

Tekniken ska ha testats på flera av kedjans restauranger i USA förra året, skriver Techcrunch.

Bland Dynamic Yields kunder märks bland annat Ikea.

Läs också: Nu har Willys också hakat på trenden med digitala kvitton