Just nu gör han sina sista dagar på svenska Atea på ett tag. Istället kommer han pendla hemifrån Malmö för att jobba tillsammans med sina danska kollegor.

– Det är bara 45 minuter till kontoret. Jag puttrar bara över bron, så det är sista veckan i Sverige nu, sedan kör jag igång på måndag, säger han.

Är det ett uttalat uppdrag att du ska ner och styra upp?

– Jag tror att de har bra styr redan. Men visst, det är klart, Atea Danmark har haft några tuffa år. För tio år sedan var det Atea Danmark som var det mest framgångsrika landet i koncernen. Idag är det ombytta roller med Sverige, men jag ser en jättepotential för Danmark att återigen bli det ledande landet i koncernen.

Vid det senaste årsresultatet blev det extra tydligt hur svenska Atea seglat ifrån sina nordiska grannar, och förmodligen är det lite av det framgångskonceptet som nu ska följa med Magnus Sallbring. I egenskap av att var mannen bakom kampanjer som landslaget i it-infrastruktur och andra gruppdynamiska byggen så vet han att det ger mycket om man kan bygga en stark lagkänsla.

– Vi har ett världsunikt employer net promotor score, som är ett ganska aggressivt mätetal. Där har vi 59 och det innebär att vi slår Facebook, Linkedin och Google och andra populära arbetsplatser rejält, säger han.

Så nu ska du bygga en liknande sekt i Danmark?

– Jag är gärna sektledare eller shaman eller vad du vill kalla det. För oss handlar det om att samla människor som brinner. Det som är floskler hos andra bolag blir en sanning och styrka hos oss och det skapar framgång. När jag fick frågan om att komma till Danmark var jag tvungen att tacka ja och jag är helt övertygad om att vi kommer lyckas.

I Sverige har titeln varit kultur- och marknadsdirektör. Och det är något liknande som väntar nu. Hygge-ansvarig kanske man kan tänka sig att det heter på danska. Men även om man bygger ett starkt lag internt finns det också mycket att göra med den externa bilden. Och det gäller inte minst på det som är bolagets viktigaste marknad, offentlig sektor, där mutskandalen utspelade sig och givetvis har slagit hårdast.

Hur ska ni tvätta bort den stämpel bolaget har fått?

– Jag tycker att den stämpeln snart är borta även om det finns många som vill springa efter oss och klistra på oss den etiketten. Vi är nog det enda bolag som har är ISO 37007-certifierade, en antikorruptions-certifiering. Vad jag vet finns det ingen av våra konkurrenter som har tagit det steget.

Men det var väl för att ni måste göra det?

– Absolut, men det är jätteviktigt att visa omvärlden, och att gå igenom ett sådant reningsbad har varit viktigt för oss i Atea Danmark för att visa vad vi verkligen står för.

Läs också: 
Ateas dominans är total – medan resten köper upp varandra