Microsoft och Adobe ingår ett fördjupat partnerskap och släpper nya verktyg som riktar sig mot företagens försäljnings- och marknadsavdelningar, skriver nyhetssajten Geekwire.

De nya funktionerna ska föra samman flera datakällor för att ge användarna bättre insikter i sina grupper och hur individer fattar affärsrelaterade beslut. Företagen säger att målet är att skapa en personlig och målinriktad användarupplevelse för säljgrupper.

En nyckel i den här satsningen är Linkedin som Microsoft förvärvade 2016 för mer än 26 miljarder dollar, och som nu ska integreras i program som Adobes Marketo Engage och Microsoft Dynamics 365 for sales. Detta för att man ska kunna bygga rikare profiler.

– En av de största utmaningarna i marknadsföringskampanjer är att se till att budskapen når rätt publik och ger avkastning, säger Jen Weedn, chef för affärsutveckling på LinkedIn. Vi har skapat en smidig väg för marknadsförare att identifiera och rikta budskapet till rätt användare på Linkedin.

Det här är senaste steget i Microsofts och Adobes allt tajtare samarbete för att konkurrera med Salesforce, som firar stora triumfer i målgruppen sälj- och marknadsavdelningar ute på företagen.

Läs mer: 
Salesforce släpper Powerpoint-utmanare
Chattbotten både stjärnsäljare och klagomur när kundmötet flyttar till sociala medier