Vi har tidigare skrivit om hur prylkedjan bygger om sin e-handel för att mer likna handeln i butiken. Men det är inte den enda investeringen som görs nu. Även butiksverksamheten ska rustas digitalt, till glädje för IP-Only som har tecknat ett fyraårsavtal värt omkring 9 miljoner kronor, och som innefattar ett flertal olika tjänster som exempelvis wan och colocation.

– Vi växlar upp och levererar förbättringar från en redan hög nivå. Ett av våra främsta mål är att förenkla för våra kunder, och digitalisering med hjälp av förstklassig infrastruktur är en effektiv väg dit. Wan, eller wide area network, är en tjänst för att koppla ihop butiker och kontor som är geografiskt åtskilda. Affären omfattar även 4g-back-up till samtliga butiker samt colocation, det vill säga placering av hårdvara och servar i IP-Onlys säkra datacenter, säger Erik Ljungdahl, it-chef på Kjell & Company.

Den verksamhet som ska kopplas ihop utgörs av 119 butiker och nästan 1 000 anställda på över 50 olika orter i Sverige och Norge.

– Satsningen stöttar den digitala omställning som vi är inne i och som ytterst gynnar våra kunder. Den framtida butiksupplevelsen kräver ständig uppkoppling och ställer höga krav på svarstider. Vi har flera digitala nyheter i pipeline. Inom kort lanseras bland annat entimmesleveranser, röststyrning och en ny e-handelsplattform, allt för att skapa och utveckla kundupplevelser utöver det vanliga i samtliga kanaler, säger Erik Ljungdahl.

Regina Donato Dahlström, affärsområdeschef för IP-Only Enterprise, säger att konkurrensen om att ta hem Kjell & Companys uppdrag var stenhård.

– Att vinna deras förtroende känns därför extra roligt. Vi är stolta över att stödja och möjliggöra Kjell & Companys fortsatta digitala utveckling. Det här är ett erkänt framgångsrikt företag i sin bransch, och vår uppgift är att hjälpa till med det vi kan bäst, kommunikationstjänster i toppklass inom retail-segmentet, säger hon.

Läs också: Nya IP-Only-chefen vill köra om sina gamla Teliakompisar