Efter att under flera år varit marknadsansvarig för Ateas e-handel så valde Göran Palm nyligen att lämna återförsäljarjätten. Istället har han startat en ny verksamhet, som även den kretsar kring e-handel. Det nya bolaget, som heter Pridac och grundades ifjol tillsammans med teknikchefen Torkel Öhman, jobbar med att koppla AI och maskininlärning till sökmarknadsföring, SEM.

– Vi jobbade båda på Atea, jag som e-handelsansvarig för Sverige och Torkel som analysansvarig. Affärsidén kom av att Atea jobbar mycket med att skapa efterfrågan med Google som en viktig kanal. Vi jobbade då med de ledande SEM-byråerna men märkte att vi hade svårt att nå bra resultat på våra kampanjer, säger Göran Palm, vd på Pridac om vad som ligger bakom satsningen.

– Vi förstod att anledningen främst låg i att höga return of investment-nivåer kräver många timmars optimering från byråerna, och det är dyrt då det då kräver många timmars manuellt arbete. Vi insåg då att SEM är ett utmärkt område att automatisera genom AI och machine learning. Många hundra timmar senare lanserades vår produkt, Amanda AI, som är byggd på Microsofts Azure AI-plattform.

Och sedan dess har verksamheten rullat igång. Idag har Pridac samarbete med ett 20 tal e-handlare i Norden, som har kunnat ändra hur de jobbar med sökord och kampanjer.

– Vi har lyckats med två saker, först och främst kraftigt ökat deras return of investment för Google-marknadsföring, men också minskat tiden de lägger ner på SEM till att de i dag inte behöver lägga ner någon tid alls utan istället kan fokusera på att analysera resultat och jobba med att förbättra sina sidor och erbjudanden.

De kunder man jobbar med finns både på b2b- och b2c-sidan. Inte helt förvånande är Atea en av kunderna på b2b-sidan. Bland de kunder som riktar sig till konsumenter lyfter Göran Palm fram Twilfit som ett exempel.

– Med båda de kunderna har vi på relativt kort tid åstadkommit mycket bra resultat, säger han.

Nu ska produkten även spridas brett så att andra e-handlare kan ta del av den.

– Förutom att jobba med kundunika lösningar för nordiska e-handlare har vi lanserat vår lösning som en app för Shopify, vilket är en av världens största e-handelsplattformar. Vi lanserade appen i mitten av februari och vi har hittills fått ett hundratal kunder via den plattformen, säger Göran Palm, som tror att bolaget bara är i början av sina högt satta planer.

– Vårt mål är att vara Europas bästa SEM-partner och ha den i särklass högsta kundnöjdheten. Vi är ett bolag som har datadrivet som religion. Vi vill att både vi och de vi samarbetar med ska ta beslut som grundar sig på analys och fakta och inte gå på magkänsla. Digital marknadsföring är ett område som växer och vi är övertygade om att alla som ska köpa digital media i framtiden måste förstå sina digitala kanaler och mäta dem noggrant, vilket leder till att optimering kommer vara extremt viktigt för att få återbäring på sina marknadsinvesteringar. Fokus under det närmaste året kommer att vara att vidareutveckla vår AI-produkt Amanda ytterligare och inkludera exempelvis Facebook och Amazon. Vi vill också göra produkten tillgänglig för fler e-handelsplattformar.

Läs också: Amazons nya e-handelssatsning kan bli hur stor som helst