Det svenska mjukvaruföretaget Teleopti har stora internationella ambitioner, och nu meddelar man att man tagit hem en riktig prestigekund på global nivå.

Det är streamingbolaget Netflix som har valt att ta in Teleoptis molnbaserade system Workforce Management Solution med ambitionen att kunna bli mer flexibla i sin personalplanering och för att kunna stötta sin globala kundserviceverksamhet bättre.

Netflix har idag 139 miljoner användare i över 190 länder. Totalt är det 5 700 kundrepresentanter vid kontaktcenter över hela världen som ska använda den nya produkten som bland annat erbjuder realtidsövervakning och verktyg för att snabbt kunna skala upp verksamheten vid behov.

– Teleopti har en molnlösning som passar bra med vår syn på affärer och med våra framtida mål. Eftersom vi fortsätter att expandera över hela världen och eftersom vårt team av väldigt kvalificerad personal möter kunderna är det en absolut nödvändighet att vi har en programvara som klarar av den ökande komplexitet av prognoser och scheman vi har i flera olika regioner, och för olika tidszoner och språk. Vi tror att Teleopti kommer att möta de behoven, säger Fred Senerchia, globalt ansvarig för Workforce Management på Netflix.

– Vår WFM-teknik gör det möjligt för företag som Netflix att hantera omfattande och komplexa verksamheter samtidigt som användarvänlighet och anpassningsförmåga upprätthålls. Målet med vår molnbaserade teknik är att förenkla affärsverksamheten på global nivå och vi är glada över att välkomna Netflix bland våra stora kunder, säger David Påhlman, som är vd på Teleopti North America.

Läs också: Netflix äter upp 15 procent av världens bandbredd