Flera it-konsultbolag har under de senaste åren talat allt mer om fordonsindustrin som en framtida motor för hela branschen, inte minst då de stora telekombolagen dragit ner på sina konsultinköp.

Utvecklingen mot automatiserade och självkörande bilar kräver enorma investeringar i mjukvara och it. I en intervju med nyhetsbyrån Reuters talar till exempel Elmar Degenhart, vd för Contintental, en av världens största leverantör av fordonstillbehör, att omsättningen för fordonsmjukvara kommer att växa till svindlande 1 200 miljarder dollar 2030. Detta från dagens 280 miljarder dollar.

– Mjukvarukompetens är helt kritiskt för framgång för fordonsföretag men industrin saknar kompetens i stor skala, säger Degenhart.

Vad innebär då detta? Jo bland annat att traditionella it-bolag är hett eftertraktade i fordonsindustrins digitalisering.

Ett konsultbolag som satsat hårt på de allt mer automatiserade och i framtiden självkörande bilarna är Cybercom. De är bland annat integrations- och mjukvaruutvecklingspartner till LG Electronics och Renault i projektet SCOOP@F. Det är ett projekt som är initierat av franska staten och EU i samarbete med Renault och Peugot och som syftar till att utrusta bilar med intelligenta transportsystem. Nu breddas och kopplas de här systemen så att de fungerar i fler europeiska länder, däribland Sverige.

Kristian Palm, som är affärsområdeschef på Cybercom säger:
– Det handlar om att bilar ska kunna prata med varandra och varna varandra. Om man kör på motorvägen och det sker en tvärnit längre fram så ska man kunna få en varning så att man på så sätt kan undvika en seriekrock. Det kan också vara att bilar får information om hinder eller faror på vägen.

kristian palm
Kristian Palm.

– Nästa steg är att den här tekniken används i självkörande bilar och att bilen därmed kan bromsa automatiskt. Denna teknik – “Vehicle to everything” – är baserad på radio vilket gör att bilarna kan kommunicera med varandra utan att vara inom synhåll, till exempel runt byggnader, till skillnad från radar och kameror.

Kristian Palm säger att den snabba teknikutvecklingen inom fordonsindustrin gör att it-konsultbolagen satsar allt hårdare på den här branschen. Det är en utveckling som tilltar framöver, tror han.

– Fordonsindustrin kommer att öka investeringarna i säkerhet extremt. Där ligger branschen efter till exempel bankerna. Om man kan hacka en bil kan det ju bli direkt livsfarligt, och det har inte branschen tagit alla konsekvenser av, utan tillverkarna har fokuserat på funktionaliteten. Men det här kommer att öka.

Martin Sundblad, analytiker på IDC, säger att fordonsindustrin blir allt viktigare för it-konsultbolagen. Den här branschen blir en ny motor, då till exempel telekomjättarna köper betydligt mindre it-tjänster i dag än för 10-15 år sedan.

– Fordonsindustrin är absolut en tillväxtmotor för it-konsultbranschen. Den befinner sig ungefär där detaljhandel var för ett par år sedan. Det här får ju stort genomslag i Sverige med tanke på vår fordonsindustri.

– Fordon går ju också i bräschen för den här sammanslagningen mellan det fysiska och det digitala, med sitt enorma inslag av programvara i bilar och lastbilar.

Martin Sundblad tillägger att produktutvecklingens behov av programvara i lastbilar och bilar kompletteras av att fordonstillverkarna ofta har ett arv av äldre produktionssystem som behöver ersättas och renoveras - något som ytterligare eldar på en redan het bransch.

Läs mer:
Fordonsjätte fördjupar molnaffär med Microsoft
Hellre mer data än fler bilar – digitaliseringen ger taxijätten en skjuts