Det skulle innebära att det totala antalet sålda pc och skärmar inom det här segmentet uppgår till 42,1 miljoner. Ökningen är en följd av ökat konsumentintresse, e-sportens allt bredare popularitet samt ny hårdvara från processortillverkare. Detta enligt analysföretaget IDC.

Och de kommande åren tilltar faktiskt tillväxten inom området. 2023 väntas 61,1 miljoner enheter säljas – vilket motsvarar en årlig snittökning på 9,8 procent.

IDC definierar speldatorer utifrån grafikprocessorn, och inkluderar GPU:er i mellansegmentet och mer avancerade produkter från Nvidia och AMD i den här kategorin.

Om man ser på stationära gaming-pc så väntas leveranserna vara 15,5 miljoner enheter, vilket är en minskning med 1,9 procent jämfört med fjolåret. Det här segmentet reser sig igen 2020 då nya spel väntas stödja de senaste grafiska teknikerna.

Rejäl tillväxt råder inom bärbara gaming-pc: 13,3 procent upp till 20,1 miljoner enheter. Gaming-skärmar väntas växa med 21,3 procent till 6,4 miljoner enheter.

– Nu när streamade speltjänster kommer och mobila spel fortsätter utvecklas, så kommer den här delen av pc-marknaden möta nya utmaningar men också möjligheter, säger Jitesh Ubrani, analytiker på IDC.

– Det finns många skäl att vara optimistisk. Frågor som latens och bandbredd kommer sannolikt begränsa framgången för streamade speltjänster på kort sikt. Och i motsats till mobila spel, så har pc-spel ett större bibliotek av så kallade ”hardcore games”, som vänder sig till en annan typ av gamer.

Läs mer: 
Snart kommer Microsofts Virtual Desktop. Innebär det slutet på pc-eran?
Experter skeptiska till Googles nya supersatsning