Den flora av elektriska sparkcyklar som numera finns på gatorna i flera svenska städer brukar väcka starka reaktioner. För det svenska affärssystemsbolaget Lime, som fram till ganska nyligen hette Lundalogik, har det inneburit många plötsliga samtal till supporten. Oftast från kunder som irriterar sig på elskotern med samma namn.

– Vi hade det senaste ärendet nu för bara några minuter sedan när en kollega var och handlade och fick en fråga eftersom det stod Lime på bilen, säger Anna Johansson, chef för support på affärssystemsvarianten av Lime.

Än så länge ligger antalet ilskna inringare på ganska modesta nivåer. Anna Johansson uppskattar det till mellan fem och tio samtal per dag.

– Det är inte ett stort problem. I dagsläget är det mest lite fniss i vardagen, men skulle det växa i omfattning kanske vi får titta mer på det. Sedan vet vi ju inte hur mycket sammanväxling det blir åt andra hållet heller. En annan aspekt är att det kan ge oss lite dålig rating i vår chatt när de inte känner att de får den hjälp de vill ha, säger hon.

Det är både via telefon och via bolagets chatt som de felriktade synpunkterna kommer. Och budskapet är oftast missnöje av varierande sort.

– Generellt sett är det många som ringer som är upprörda och vill ha tillbaka sina pengar. Vi är noga med att svara på allt. Det är till exempel många fransmän som hör av sig och de vill gärna ta det på franska. Vi brukar svara i vår chatt att det tyvärr är fel Lime. En av de som hörde av sig bara fortsatte på franska, och sedan slutade det med att han var irriterad och undrade varför vi inte sade något på en gång, säger Anna Johansson, som säger att ett tydligt mönster är att de ofta är upprörda och att de i början kanske inte alltid är mottagliga för budskapet att det är fel företag.

Anna Johansson
Anna Johansson.

– De har eldat upp sig innan de ringer så det är ofta de bara fortsätter. Vi hade även ett väldigt långt telefonsvararmeddelande från en Texasbo som var jättearg och hade en fru som sufflerade i bakgrunden. Vi har även haft folk från fastighetsbolag som har hört av sig och påpekat att cyklarna ligger slängda överallt.

Oavsett mängden elskoterbolag som dyker upp kan man nog vara ganska säker på att inget av dem kommer att verka under namnet Lundalogik. Men trots att Lime är ett betydligt mer generiskt namn ångrar varken Anna Johansson eller bolaget sitt namnbyte.

– Jag har varit här i 20 år och har alltid förknippat bolaget med Lundalogik, men jag gillar namnbytet. Det var logiskt, även om det var lite svårt precis vid bytet eftersom Lundalogik satt ganska långt inne efter alla år.

Läs också: Nästa svenska affärssystemkonsult köps upp – här är veckans it-affärer