Igenkänningstekniker har på kort tid blivit en mångmiljardmarknad i Sverige – och därmed ett allt viktigare område för it-konsultbolag. Visolit, tidigare Telecomputing, har precis plockat sin första skalp inom området, när de ska sköta användarsupporten för Max Manus, ett företag som är specialiserade på taligenkänning inom hälso- och sjukvård samt kommunal sektor.

– När det gäller just taligenkänning är det här vårt första case, men det finns ett väldigt stort intresse för de här teknikerna inom hälso- och sjukvård, och det är ett område som vi fokuserar på, säger Johan Magnusson, Sverigechef på Visolit.

– Där kan vi också se att det här växer väldigt snabbt, då kvaliteten på dokumentationen blivit bättre. Det är eftertraktat hos vården att kunna använda teknik istället för att diktera.

Den här lösningen omvandlar användarens tal till text för direkt återgivning i journalsystem eller andra applikationer.

När analysföretaget Radar släppte sin prognos över det kommande året pekade de särskilt på att tillväxten för de här igenkänningsteknikerna är en av de starkaste lokala trenderna på den svenska it-marknaden under 2019. Tillväxten ligger på 18–20 procent per år, och marknaden beskrivs redan som ”en mångmiljardmarknad.

Däremot talar Radar om att det inte är de traditionella it-leverantörerna som ligger bäst till för att ta del av den här kakan, då många av de här investeringarna hamnar utanför it-budgeten.

– Jag håller inte med om det, säger Johan Magnusson. Även om inte applikationsutvecklingen ligger hos oss så behövs det fortfarande en it-leverantör som kan ta ett samlat ansvar för en kund, de flesta vill ha det. Men det ställer högre krav på it-leverantören att förstå verksamheten.

Att marknaden för de här teknikerna blir allt viktigare för konsultbolagen håller dock Johan Magnusson med om.

– Det här kommer att bli stort. Om den här delen av budgeten ökar ute hos organisationerna då kommer ju också konsultbolagen och it-leverantörerna att hänga på.

– Det finns flera konkreta exempel i dag från sjukvården, men också från advokater, polis och åklagare om hur man kan använda sig av igenkänningstekniker.

Johan Magnusson fortsätter:

– Man slipper lägga massa tid på att till exempel diktera, men det handlar också om säkerhet, effektivisering och att slutanvändarna får väsentligt mer tid till det personliga mötet istället för administration, oavsett bransch.

Läs mer: Radar: Tillväxten för it-budgetarna i Sverige lägre än någonsin