Lyko, som är specialist på hårvård och skönhetsprodukter, ska länka samman sin e-handel med sina salonger i Sverige, Norge och Finland. Tidigare har bolaget anlitat Telia, men i den nya digitala resan blir det IP-Only som ska stå för den fiber-wan-lösning som ska koppla ihop 38 butiker, kontor och ett nytt robotlager i Vansbro. Affären är värd cirka 3 miljoner kronor och sträcker sig över fyra år.

– Alla delar i vårt erbjudande kräver ständig uppkoppling. Vi är helt beroende av förstklassig fibrering för att utveckla våra kunders upplevelser av snabbhet och service, säger Dennis Lindahl, it-chef på Lyko.

Just e-handeln har blivit allt viktigare för Lyko, som såg en ökning av webbhandeln med 49 procent under fjärde kvartalet 2018. Bolaget investerar också 85 miljoner kronor i utvecklingen av sin automationsanläggning i Vansbro, vilket kommer mångfaldiga kapaciteten i centrallagret och förbättra logistiken.

Att det ligger just i Vansbro har sin förklaring. Lykos verksamhet redan när frisörlärlingen Frans Lyko kom till Sverige som en av de överlevande från koncentrationslägren efter andra världskriget. 1952 öppnade han en herrfrisering i Vansbro och sonen Stefan går i faderns fotspår, men har också ett stort intresse för datorer. Nu har man alltså även lagt grunden till en e-handel med brett sortiment, integrerade butiker och salonger och totalt 500 medarbetare.

– Jag är imponerad av Lykos utveckling från en frisersalong i Dalarna till en lysande stjärna på den svenska e-handelshimlen med omnikanaltänk. Självklart är jag stolt över att få bidra med en nätlösning som möjliggör Lykos fortsatta digitala utveckling, säger Regina Donato Dahlström, affärsområdeschef för IP-Only Enterprise.

Läs också: 
IP-Only får Kjell – ska koppla ihop 119 butiker