E-handeln och den allt hårdare pressen på elektronikhandlarna och dess butiker fortsätter att rita om kedjekartan i Sverige. Nu går Electra Gruppen och Elon Group ihop under de gemensamma varumärkena Elon och Elon Ljud & Bild. Därmed bildar de det de själva kallar “Nordens största fackhandelskedja inom hemelektronik och vitvaror”.

Det nya samarbetsavtal som undertecknats är skrivet på tio år. Det handlar inte om några ägarförändringar bolagen emellan, utan det är ett samarbete där man strävar efter att samla de två kedjornas respektive styrkor.

I butiksvärlden gäller varumärkena Elon och Elon Ljud & Bild men på nätet är det elon.se som gäller för båda. Det innebär att ungefär 100 Audio Video-butiker byter namn till Elon Ljud & Bild. De butiker som idag verkar under namnet Digital kommer också att erbjudas att ingå i det nya konceptet. Tillsammans med Elons nuvarande butiker i Norge och Sverige innebär det att den nya kedjan kommer att ha ett nätverk på över 500 butiker.

– Detta samarbete ligger helt rätt i tiden med tanke på utvecklingen inom handeln. Vi kommer att stärka vårt erbjudande, skapa större volymer och samarbeta inom varuförsörjning och marknadsföring. Samarbetet skapar nya möjligheter för båda företagen och till våra butiker och gör att vi kommer kunna behålla, utveckla och locka till oss landets bästa handlare och entreprenörer för att möta de krav konsumenterna har på en modern handelsplats, säger Electra Gruppens vd Anneli Sjöstedt och konstaterar vidare:

– Utvecklingen inom våra produktområden mot allt smartare produkter gör att vi skapar förutsättningarna för ett sömlöst kunderbjudande till det smarta hemmet, antingen det är smart hemelektronik eller smarta vitvaror. Förra året förvärvade vi möbelkedjan EM Home och det utökade samarbetet med Elon harmoniserar väl med vårt fokus på produkter och tjänster i och runt hemmet.

Det blir Electra som får ansvaret för inköp och distribution av hemelektronik både till butik och på elon.se medan Elon ansvarar för motsvarande inom vitvaror. Samarbetsavtalet innebär också att företagens befintliga butiker erbjuds möjlighet att vara med i både Elon och Elon Ljud & Bild om butiken önskar att utvidga sitt befintliga sortiment.

– Tillsammans skapar vi den ledande butikskonstellationen inom vitvaror och hemelektronik i Norden, med fler butiker och en större produktbredd än våra konkurrenter. Det innebär en bättre tillgänglighet och köpupplevelse för våra kunder genom central effektivitet och stark lokal närvaro. Tillsammans får vi fantastiska distributionsmöjligheter och en räckvidd som skapar förutsättningar för ännu bättre kundupplevelser, tjänster och service i både de fysiska butikerna och på nätet. Och det sker vid en perfekt tidpunkt då Elon just nu genomgår en större omvandling av vårt erbjudande och visuella identitet för att ta nästa steg på vår resa, säger Stefan Lebrot, vd och koncernchef på Elon.

Läs också: 
Handeln blir allt mer digital – men kedjorna fortsätter fylla din brevlåda med papper
Nu vill kedjorna slå mynt av din spruckna mobilskärm