Det är knappast första gången en person inom teamet bakom Firefox har kommit med beskyllningar mot Google, men Johnathan Nightingale är inte vem som helst och hans anklagelser går klart längre än hittills då Nightingale inte drar sig för att anklaga Google för att effektuera en koordinerad plan där Google medvetet placerat ut små buggar som endast manifesterar sig för användare av Firefox, skriver ZDNet.

Johnathan Nightingale är före detta högste chef för Firefox-divisionen inom Mozilla. Nightingale beskriver problemen med Google som en lång rad med ”hoppsans”.

– När jag började på Mozilla 2007 fanns det inget Google Chrome, och de flesta som jag pratade med inne på Google var Firefoxfans säger Nightingale.

– När Chrome lanserades blev det komplicerat, men inte på det sätt man hade kunnat förvänta sig. Google hade nu en konkurrerande produkt, men de slutade inte prata med oss, eller avsluta vår sökaffär, eller nåt sånt. Faktum är att den visa vi fick höra var att ’vi är på samma sida, vi vill samma sak’.

– Jag tror att våra vänner inne på Google faktiskt trodde på det. På individnivå brydde sig deras tekniker om samma sak som vi. Deras produkt- och designfolk fattade många beslut på samma sätt, och vi lärde oss genom att se på varandra. Men Google som helhet är något helt annat än individuella googlianer, säger Johnathan Nightingale.

– Snart började annonser för Chrome dyka upp bredvid sökresultat för Firefox. Gmail och Google Docs började få selektiva prestandaproblem och buggar på Firefox, och demosajter började felaktigt blockera Firefox som inkompatibelt. Allt sånt här får man förstås göra för att konkurrera, men vi var ju fortfarande en sökpartner, så vi sa ’hej, vad händer?’. Och varje gång blev svaret att ’hoppsan, det var ett misstag. Vi fixar det i nästa uppdatering om två veckor’.

– Om och om igen. Hoppsan. Ännu ett misstag. Vi fixar det snart. Vi vill samma sak. Vi är i samma lag. Men det blev dussintals ’hoppsan’, kanske hundratals”

– Jag håller helt med dem som säger att om saker kan förklaras med inkompetens ska man inte peka på illvilja, men jag tror inte Google är så inkompetenta. Jag tror att de lät tiden ha sin verkan. Vi tappade massor av användare efter varje ’hoppsan’. Och vi spenderade mycket tid och energi på sådana problem istället för att förbättra vår produkt. Vi blev utmanövrerade under en tid, och när vi till slut började kalla saker för vad de var så hade vi tagit en hel del stryk” säger Nightingale.

Nightingale är som sagt inte den förste att leverera anklagelser mot Google. I juli förra året trädde Mozilla programchef Chris Peterson fram och anklagade Google för att avsiktligt slöa ned Youtube på Firefox. Han avslöjade att både Firefox och Microsofts webbläsare Edge laddade innehåll från Youtube överlägset snabbare än Chrome, och för att motverka det, enligt Peterson, bytte Google javascript-bibliotek på Youtube-sajten till ett bibliotek de visste inte stöddes av Firefox.

Läs också:
Vill du testa Microsofts nya webbläsare med Chromium? Nu har du chansen
Mozilla följer Google – inför sajt-isolering i Firefox