Apple lägger mer än 30 miljoner dollar, ungefär 280 miljoner kronor, i månaden på Amazons moln. Det uppger insatta källor för amerikanska nyhetskanalen CNBC.

Det här innebär att kostnadsnivån är 10 procent högre än fjolåret. Om nivån från första kvartalet håller i sig kommer Apple totalt att köpa molntjänster från Amazon Web Services för 360 miljoner euro. 2018 köpte de tjänster för 350 miljoner, enligt CNBCs källor.

Det här innebär också att Apple är en av AWS största kunder, och att de lägger mer pengar på de här molntjänsterna än till exempel Adobe, Capital One, Lyft och Pinterest.

De här summorna visar om inte annat hur viktigt det är för Apple att kunna leverera online-tjänster som iCloud snabbt och stabilt. Tjänster blir också viktigare och viktigare då den annars mest betydelsefulla produkten, Iphone, tappar mark. Till exempel har Apple slutat redovisa enhetsförsäljningen av Iphone och andra hårdvaruprodukter, men i stället börja rapportera bruttomarginalen för tjänsteområdet, som innefattar App Store, AppleCare, Apple Pay och iCloud.

Läs mer:
Google utmanar Amazon genom partnerskap med open source-bolag
Molnet blir bara större och större – och inget talar för att det slutar växa