Problemen hos hostingföretaget Crystone fortsätter göra bolagets kunder förbannade. När vi pratade med bolaget, som är en del av Binero Group, för tre veckor sedan så konstaterade vd Göran Gylesjö att de tekniska problemen skulle vara lösta inom kort.
Men av kundernas reaktioner att döma har det inte skett någon förbättring alls sedan dess. De kunder vi har varit i kontakt med konstaterar till exempel att mejl inte kommer fram som de ska och hotar ilsket med att de överväger att stämma bolaget. Andra kunder frågar sig om det verkligen är tekniken som strular eller om det istället handlar om att människorna bakom bara struntar i det. Kort sagt, stämningen ute hos kunderna är allt annat än god.
Göran Gylesjö vidhåller det han sagt tidigare, att det är relaterat till en av bolagets lagringslösningar.

– Generellt sett har vi kontakt med kunderna och vet att de upplever problem här. Det är relaterat till våra storage-lösningar. Problemet är att den levererar väldigt ojämn prestanda, och det gör att det upplevs som ej nåbart eller som en tjänst som inte fungerar. Vi har gjort en hel del förbättringar, och det fungerar bättre för en del, men det är många kunder som fortfarande har bekymmer. Vi gör allt vi kan, säger han.
Trots att det pågått så pass länge hänvisar han alltså fortfarande till samma fel.
Hur lång tid kan det ta att fixa det egentligen?
– Det är en sak om man har en verksamhet som man kan stänga ner under ett dygn och fixa till. Det här är i drift och då får man använda en annan metodik. En anledning till att det går trögt här är att det finns mycket data och det gör att åtgärderna tar tid då man behöver gå försiktigt fram så man inte försämrar prestandan. Det gör att det kan upplevas som svajigt. Det här är en av många lagringsplattformar som Crystone har. När det är en svajig prestandaupplevelse så gör det att till exempel webbsidor laddar långsamt.
Så när kommer det vara fixat?
– Jag vill inte lova något. Det känns som vi kommer ha löst det ganska snart. Inom de närmaste dagarna tror jag att det kommer gå bra.

Ni är inte rädda för att tappa kunder?
– Det gör ont i hjärtat att ha kunder som inte är nöjda och inte får det vi ska leverera. Historiskt sett tror jag att våra kunder är nöjda med oss och har förståelse för att vi har lite bekymmer för närvarande. Om vi skulle tappa någon kund så vore det så klart väldigt olyckligt.