Kampen mellan de stora telekomoperatörerna på den nordiska marknaden hårdnar, och det ser i allt större utsträckning ut att bli ett race mellan de två stora, Telia och Telenor. Telia har övergett sina Asienäventyr och fokuserar nu helt på Norden. Detsamma gäller Telenor. I alla fall nästan. Än så länge har den norska operatören kvar bolag i Pakistan, Burma, Thailand, Bangladesh och Malaysia, men analysföretaget IDC tror att Thailand och Burma står näst på tur att säljas av.

Den 9 april gjorde Telenor det senaste draget i slaget om Norden, då man köpte in sig på den finska marknaden genom att förvärva 54 procent av DNA för ungefär 16 miljarder kronor. Det gör att man nu knappar in på Telia i det för marknaden avgörande måttet, antalet abonnenter.

abonnenter
Efter att Telenor köpt in sig i Finland finns man nu på plats i de fyra stora nordiska länderna. Källa: IDC.

– Telia och Telenor är nu störst i Norden, och det är bara de som täcker alla fyra länder. Priset som Telia, Tele2 och Telenor betalar för sina förvärv är högt. Räknat per abonnent så ligger priserna mellan 10 000 och 25 000 kronor, säger Martin Sundblad, analyschef på IDC och konstaterar att det är ett högt pris, men också att det handlar om långsiktiga investeringar. Tittar man på måttet average revenue per user, ARPU, så är det högre i Norden än i övriga Europa.

– Priset motiveras av att vi nordiska kunder är lojala, och villiga att betala bra för bredband och tv-tjänster. Även om intäkten per kund är runt 2 000 kr per år, så är marginalerna tillräckligt höga för att motivera priset.

abonnenter
Så här mycket har de senaste fyra förvärven kostat per abonnent. Källa: IDC.

Antalet abonnenter är som sagt huvudvapnet i det stundande operatörskriget, och jämför man Telenors köp med de tre andra stora nordiska förvärv som har gjorts, så verkar norrmännen ha fyndat på sin finska shoppingrunda, då priset per abonnent för DNA är mindre än hälften av vad Telia betalade i juli 2018 då man köpte GET och TDC Norge.

Efter Telenors köp av DNA knappar Telenor in rejält på Telia. Telia har idag drygt 13,1 miljoner mobilabonnenter i Norden. Telenors motsvarande siffra är knappt 10,3 miljoner. Finska Elisa är trea med knappt 4 miljoner mobilabonnenter och flåsas i nacken av fyran Tele2, som har drygt 3,8 miljoner.

Att slaget står mer om Norden än om de enskilda länderna idag är tydligt. De fyra stora nordiska länderna har förvisso kvar sina respektive nationella telekombolag, men det finns en uppenbar strävan hos Telia, Tele2 och Telenor att täcka hela regionen. Frågan är vad som blir nästa steg på konsolideringen av den nordiska telekommarknaden. Danska TDC har numera en uttalad strategi att främst vara nätoperatör på hemmaplan, så det är inte omöjligt att även nästa förvärv sker österut.

– Elisa och TDC är de enda kvarvarande nationella operatören, och det är kanske naturligt att vänta sig att Elisa blir nästa stora förvärv, gissar Martin Sundblad.

Oavsett om fler förvärv väntar runt hörnet eller inte så är det tydligt att det krävs en viss storlek för att kunna vara med i den nordiska kamp som väntar.

– Framöver har operatörerna flera tunga investeringar att göra. Kopparnätet ska ersättas med fiber, och 5g ska rullas ut för att småningom komplettera 4g. Tillväxten i telekom är låg, så investeringarna behöver storskalighet för att kunna räknas hem, säger Martin Sundblad.

Läs också: 
2019 blir året då 5G går från snack till verkstad
Nu är det de äldre som lyfter mobilsurfandet i Sverige