Google utkämpar en rad strider på olika fronter just nu – något som avspeglas i moderbolaget Alphabets senaste delårsrapport.

Förutom att konkurrensen om annonsörerna är stenhård från företag som Amazon och Facebook så trampar också hela smartphone-marknaden vatten.

En annan faktor som påverkar Googles moderbolag negativt under senaste kvartalet är den press som annonsörer sätter på Youtube att inte synas tillsammans med stötande innehåll på videotjänsten. Det skriver nyhetsbyrån Reuters som talat med analytiker som följer bolaget.

Totalt rapporterar Alphabet om en omsättning på 36,3 miljarder dollar för första kvartalet. Även om det är en ökning med 17 procent jämfört med motsvarande period förra året, så var det också en miljard lägre än vad analytikerna hade förväntat sig, rapporterar nyhetsbyrån Reuters.

Det var också den lägsta tillväxten sedan första kvartalet 2016. För ett år sedan rapporterade till exempel Alphabet om en tillväxt på 26 procent.

Tvåan på internetannonser, Facebook, hade som ännu en jämförelse en tillväxt på 26 procent.

Vd Sundar Pichai sa under ett konferenssamtal i samband med rapporten att det var väntat med en nedgång vad gäller tillväxt då företaget fokuserar på långsiktiga strategier.

– Man kommer att se variationer i enstaka kvartal, men vi är fortfarande trygga i de möjligheter vi ser, sa han.

Läs mer:
Google utmanar Amazon genom partnerskap med open source-bolag
Google lanserar lågprislagring för data som sällan används