I förra veckan kom beskedet att telekomåterförsäljaren Dialect försatts i konkurs. Vad som kommer hända framöver är i dagsläget oklart. Vd Jesper Hedblom säger att det jobbas för fullt på en lösning, men konstaterar också att det är svårt att vara allt för detaljerad i dagsläget.

– De legala entiteter som är i konkurs är Dialect AB och Dialect Sverige AB och det innefattar de helägda verksamheter vi har, säger han.

Dialects verksamhet utgörs av 24 franchisetagare och 14 verksamheter som varit helägda av bolaget. De 14 orterna är Gävle, Uppsala, Danderyd, Enköping, Västerås, Eskilstuna, Södertälje, Gnesta, Norrköping, Varberg, Halmstad, Helsingborg, Hässleholm och Malmö. De drivs nu vidare av konkursboet och verksamheten pågår fortfarande medan konkursförvaltaren tittar på om det går att få en ny ägare.

– Vi har varit i konkurs en vecka och hoppas att vi har löst det inom kort. Hittills har det egentligen inte varit några kundeffekter. På tjänstesidan rullar det på som vanligt och de flesta kunder har vi kunnat hantera som vi alltid har gjort. Det kan ha varit så att vi inte har kunnat leverera hårdvara i några enstaka fall, säger Jesper Hedblom.

Vad är orsaken till konkursen, har bolaget varit dåligt skött?

– Jag kom in som vd den 1 februari så jag har svårt att svara på det från ett historiskt perspektiv. Den omedelbara orsaken är att vi har haft en likviditetsbrist.

En tänkbar förklaring skulle kunna vara att allt fler av de klassiska it-återförsäljarna i allt högre grad gett sig in på Dialects arena med telekom och telekomtjänster. Men på frågan om det är hårdare konkurrens som drabbat Dialect väljer Jesper Hedblom att avstå, eller i alla fall mest konstatera:

– Jag kan inte uttala mig om vad som har påverkat det, säger han men konstaterar också att det har varit en dyr omstrukturering.

– Dialect har en historia med en telemarketingverksamhet och omställningen från att gå från telemarkerting till rent fysisk retail har inte Dialect hanterat tillfredsställande nog. Man har haft för höga kostnader i bolaget.

Att man hoppas på att lösa det inom kort kan betyda många saker, men Jesper Hedblom låter trots allt hoppfull.

– På något sätt behöver konkursboet få in pengar, och någon som vill driva verksamheten vidare. Vi diskuterar med olika parter, så det beror på vilken part vi kommer överens med.

Vad händer med franchisetagarna, kommer de att verka under Dialect som vanligt?

– Det är upp till dem och det beror på vad som händer. Dialect som bolag finns inte kvar längre, så det går inte att uttala sig om nu. Det beror på vem som köper verksamheten.