För små företag kan det vara svårt att hantera samtal från kunder – de har helt enkelt inte resurser att ha en kundtjänst. Och det är till dem som Google nu riktar sin nya tjänst Calljoy, rapporterar Techcrunch.

AI-tjänsten kan filtrera bort spamsamtal och till de kunder som ringer ger man ett meddelande med den viktigaste informationen – bland annat sådant som öppettider. Däremot är Calljoy inte lika smart som Duplex och när det gäller extra information så hänvisar den till företagets sajt eller skickar vidare samtalet.

Calljoy kan hjälpa kunden att avsluta sitt ärende online. Kunden kan då få ett sms från Calljoy med en url för att exempelvis kunna boka eller beställa det de är ute efter. Den kund som ringer från fast telefon blir däremot direkt kopplad till någon på företaget.

Tanken med upplägget är framför allt att väntetiderna för kunder som ringer ska kunna kortas.

Läs också: Googles AI-satsning imponerar – hör Assistant ringa och boka tid för klippning