Sverige blir en allt intressantare marknad för det polska konsultbolaget Euvic. Bolaget, som har huvudkontor i Gliwice, har nyligen etablerat ett svenskt dotterbolag och i takt med att uppdragen trillar in vill man också få det svenska bolaget att växa.

Vd:n Andreas Södermark, med ett förflutet på bland annat Atea, säger att man i dagsläget har ungefär tio personer som jobbar mot den svenska marknaden, men att det finns stora möjligheter att ta hjälp från Polen vid behov, där bolaget har över 2 000 anställda. När Euvic blickar över Östersjön är det Sverige som är först ut av de nordiska länderna.

Missa inte Branschkollen – nyhetsbrevet för den svenska it-branschen. Teckna en gratis prenumeration!

– Det handlar som alltid om tajming. Det var vårt femårsavtal med Arriva som gjorde att man valde att satsa i Sverige nu, men vi vet också att det finns stora möjligheter att hjälpa svenska kunder att leverera, säger Andreas Södermark och hänvisar bland annat till IT&Telekomföretagens rapport om att det 2022 kommer behövas 70 000 fler i Sverige som arbetar med it.

Vad är den typiska kunden för er?

– Det är antingen den mindre firman som behöver hjälp med en app eller webb, eller stora företag med några tusen anställda som behöver hjälp med drift och utvecklingsprojekt.

Hur ser målsättningen ut för Euvic i Sverige?

– Första året vi var här omsatte vi 26,5 miljoner kronor. I år landar vi nog runt 40 miljoner och inom några år ska vi ha uppnått 100 miljoner.

Och för att nå dit är det inte omöjligt att det kommer att ske ett eller annat förvärv.

– Moderbolaget ger oss möjlighet att köpa något för att skynda på resan. Det finns många välrenommerade digitala utvecklingsbolag som kanske inte vågar ta stora uppdrag idag. Men med 2 000 konsulter i bakgrunden underlättar det så klart. Det finns även många spännande integrationsbolag att titta på, säger Andreas Södermark.

Läs också: Nu är det Java-utvecklarna som är hetast – så mycket tar it-konsulterna betalt