Att med hjälp av sin mjukvara kräma ur den fulla potentialen av högtalarna i enheter som till exempel en smartphone. Det är det som är Uppsalabaserade Dirac Research affärsidé – och de har fått genomslag bland många namnkunniga globala företag.

Inom fordon har de kontrakt med Rolls Royce, Volvo och BMW. Inom smartphones med kinesiska snabbväxande leverantörer som Xiaomi, Oppo och Oneplus.

Själv kallar de sig ”ljudpionjär” och ”helhetsleverantör av lösningar för digital ljudsignalsbearbetning”.

Nu tar sig Dirac Research in i en ny bransch, nämligen pc, med ett nytt avtal med Fujitsu. Detta lär följas av flera.

– Pc är ett ganska naturligt nästa steg för oss, eftersom det ligger nära smartphones. Ljudet blir också viktigare i pc:n som en följd av att allt fler använder den för gaming och video, och det är områden där tillverkarna måste profilera sig, säger vd:n Mathias Johansson.

– För oss är det en bra bransch att vara i. Det grundläggande för att få hyfsat ljud är storleken på högtalarna och även om laptop-högtalare inte är jättestora så är de större än i mobilen, och det gör att våra lösningar kan göra stor skillnad i en pc.

Dirac Mathias Johansson
Mathias Johansson är vd på Dirac Research tillika medgrundare.

Att det blev med just Fujitsu som det första avtalet tecknades var dock något av en tillfällighet säger Mathias Johansson.

– Vi arbetar med Pioneer som i sin tur gör högtalare åt Fujitsu, och på det viset fick vi kontakt.

Avtalet med Fujitsu är värt ”ett par miljoner” för Dirac Research säger Mathias Johansson utan att vilja gå närmare in på de exakta siffrorna.

– Men vi diskuterar med en rad andra pc-tillverkare. Fujitsu är ju inte så stora på pc, men jag tror det är bra att börja med en mindre leverantör. De vi diskuterar med nu är betydligt större.

Dirac Research har i dag 90 anställda. För fem år sedan, när de började arbeta med de kinesiska smartphone-leverantörerna var de 25.

Vad är det då Diracs produkter gör egentligen? I korthet kan man säga att deras mjukvara ökar klarheten i tal. Den breddar också ljudbilden så att ljudet sträcker sig utanför högtalarna – till exempel om man vill ha hela ljudbilden i en scen där en bil kör förbi i en video. De kan också få högtalarna att spela djupare bas än de normalt kan.

– Vår teknik handlar om att kräma ur den fysiska potentialen ur högtalarna. Det handlar om att förbättra ljudet med hjälp av mjukvara utan att behöva röra hårdvaran.

– Det här är viktigt nu när det ställs krav på att enheterna ska bli tunnare och det estetiska viktigare. Vi kan kompensera för att det inte går att göra så stora fysiska högtalare.

Förutom fordon, smartphones och numera pc är Dirac Research också etablerade i den klassiska hifi-branschen och ännu ett nytt område är gaming-headset.

Konferensteknik och streamingtjänster är andra potentiella områden som företaget sneglar på. En hjälp på traven här kan vara den kapitalinjektion på 119 miljoner kronor som företaget fick nu i vår.

En del av det kapitalet ska också användas till ett nytt utvecklingskontor i Köpenhamn, som specialiserat sig på maskininlärning och AI.

– Vi vill bygga en intelligent ljudplattform som ska kunna köras i molnet och som ska kunna situationsanpassa ljudet och dessutom skapa enhetliga ljudupplevelser för individuella användare.

– Många av de stora teknikbolagen vill kunna erbjuda en ljudprofil för varje användare. Om någon till exempel vill ha mer bas i ljudet. De inställningarna ska sedan kunna följa dig över olika enheter i olika situationer.

Mathias Johansson fortsätter:

– Om man kollar på hörlurar och hörapparater så har också dessa blivit mycket smartare och kan höra vad det är för miljöer de befinner sig i. Då kan de till exempel bara släppa igenom tal i en i övrigt bullrig miljö.

Läs mer:
Kinesisk smartphone-offensiv i Europa – men i Sverige håller Apple undan
Kinesiska smartphone-raketen tredubblar antalet butiker i Europa