Redan i januari blev det klart att Karin Schreil tar över som Sverige-vd på konsultjätten Evry. Och nu fyra månader, och en klassisk karantän efter tiden som Nordenchef på rivalen Fujitsu, senare är hon på plats på bolagets svenska huvudkontor i Solna.

– Jag ser fram emot att komma in i Evry som är en mer nordisk organisation med tydligt fokus på den nordiska marknaden med allt vad det innebär, och i mitt fall så klart ännu mer fokus på det svenska, säger hon.

På Fujitsu var hon som sagt Nordenchef, och hon har även haft tunga uppdrag på CGI, där hon basade över infrastruktur och Stockholm samt på CSC där hon formellt var Sverigechef, men utöver det hade nordiskt ansvar i vissa branscher. Nu väntar det första renodlade uppdraget som svensk vd, och det ser hon fram emot.

– Det ska bli spännande att jobba med den svenska marknaden. Vi har en fantastisk mix av uppdrag. Det här är en marknad där det både finns stora globala företag med lång historia och erfarenhet men även mycket innovation, digitala ambitioner och många spännande startup-bolag.

Innovation, organisation och ledarskap – vad behöver du göra idag för att vara relevant imorgon? Det får du veta på CIO Governance den 12 september – boka plats här

Och hon kommer till Evry i en spännande tid, där det delvis blåser medvind. Inte minst är glädjen stor över att bolaget tillsammans med indiska TCS hamnade högst upp i Sverige när kunderna rankar sina leverantörer i Whitelanes stora outsourcingrapport.

– Det är såklart extra kul att Evry rankas så högt. Kundnöjdhet är jätteviktigt så det känns extra roligt att komma in i en organisation som lyckas väl, säger hon.

Men det är inte bara medvind. I samband med årsresultatet framkom det tydligt att lönsamheten i Sverige sackar efter övriga koncernen. Koncernchefen Per Hove konstaterade då att Evry ska stuva om och sjösätta en nordisk konsultorganisation, ett arbete som man i samband med förra veckans rapport för första kvartalet konstaterade var färdigt. Rekryteringen av en ny Sverige-vd är naturligtvis också ett viktigt steg i den processen.

Är det ett uttalat uppdrag du fått, att öka vinsten?
– Att leverera ett gott ekonomiskt resultat är ett självklart mål för alla privata företag. Det jag vill satsa på är att skapa ännu bättre förutsättningar att lösa kundernas utmaningar på bästa möjliga sätt, samtidigt som vi fortsätter att utveckla vår kompetens och kapacitet inom viktiga områden, som till exempel AI.

– Allt hänger ihop med kunder och kundnöjdhet, men även hur vi kan utveckla och förvalta den egna kompetensen. Alla delar behöver samverka för att nå ett bra resultat.

Vilka är de viktigaste områdena framöver?
– Offentlig sektor med hälsa och sjukvård och bank och finans är fortfarande ett väldigt viktigt område så klart, men även branscher som exempelvis handel och logistik och industri och tjänster, där vi har många kunder och det händer mycket, är viktiga för oss. Lösningar som har att göra med AI och säkerhet är aktuellt framöver hos i stort sett alla kunder inom alla branscher. Där är det viktigt att vi fortsätter växa med rätt kompetens för att ha ett starkt utbud inom AI och säkerhet.

När det gäller kompetensdelen är det något hon brinner för sedan tidigare, inte minst tack vare sitt uppdrag i IT&Telekomföretagens styrelse. Och givetvis vill hon ha rätt kompetens till Evry, men när man pratar kompetensbristen lyfter hon gärna hela branschens utmaningar.

– Vi behöver locka till oss ny kompetens och nya medarbetare. Där måste vi hjälpas åt alla företag i branschen har ett uppdrag att uppmuntra och engagera redan tidigt. Jag tror att vi kan leta efter kompetens på ett annat sätt än vi har gjort tidigare. Inte minst borde vi leta efter personer som arbetat med annat i sitt yrkesliv och som vill byta karriär, men även bli bättre på att få in de personer som kommer till Sverige.

Karin Schreil har som sagt ett förflutet på flera av Evrys rivaler, så nu väntar en batalj mot de gamla kollegorna.

Det ska bli kul, eller?
– Det är klart att det är hård konkurrens om uppdragen på den svenska marknaden. Jag brukar alltid säga må bästa leverantör vinna. Den som är bäst för kunden är det bästa alternativet. Otvivelaktigt är det så. Sedan är frågan vad som gör en kund nöjd. Det är en erfarenhet jag har tagit med mig och kommer jobba mycket med. Det är klart att man alltid vill vinna men det viktigaste är att det blir bra för kunden, säger hon men är också noga med att Evry ska fortsätta sticka ut och inte minst bevara den höga kundnöjdhet man har.

– Vi ska ta vara på all kunskap, erfarenhet och de synsätt som finns. Det är det våra kunder vill se. Att vi kan komma dit och tänka i nya banor och hjälpa dem att lösa de utmaningar de har.

Läs också: 
Tieto rasar och Evry rusar när kunderna tycker till om outsourcing
Nu har branschens gubbigaste bolag också vaknat