Mobilmarknaden är ett stort segment som Amazon fortfarande intresserar sig för – under förutsättning att man lyckas ta fram en mobil som särskiljer sig från andra. Det säger David Limp som är chef för enheter och tjänster på Amazon i en intervju med The Telegraph.

– Svaret är detsamma som om vi tänker bygga en persondator. Det vi behöver göra för att ta oss in i något nytt är att vi måste ha en idé som skiljer ut sig.

Amazon gjorde ett försök 2014 med mobilen Fire men det blev ett fiasko och den lades ner efter ett år. Företaget erkände efteråt att floppen hade kostat 170 miljoner dollar i minskade intäkter och dessutom hade man kvar osålda mobiler till ett värde av 83 miljoner dollar.

Spekulationer om att det finns planer på en ny mobil tog fart förra sommaren efter att Amazon skrivit i en finansrapport att de ville att kunderna skulle kunna använda Alexa var som helst, skriver Business Insider.

Teknikanalytikern Benjamin Schachter på Macquarie skrev i samband med det till sina kunder att det visserligen var en spekulaton men att Amazon skulle behöva ta sig in på mobilmarknaden för att driva på användningen av sin digitala assistent Alexa.

”Vi ser inte att Alexa kan utvecklas till sin fulla potential utan att vara tillgänglig på den enhet som är viktigast och som så många människor bär överallt, smarttelefonen”, skrev han.

Läs också: 
Det smarta hemmet flyttar in på kontoret – digitala assistenter företagsanpassas
Amazon Web Services håller undan mot framrusande rivaler i molnet