Magelungen, som jobbar med behandling, skola och förändringsarbete, finns på tolv olika platser i Sverige, från Gävle till Malmö. Nu tar man hjälp av Advania för att effektivisera sitt arbetssätt, för att förenkla och förbättra it-stödet för elever och personal samt inte minst för att få en bättre överblick över sin it-miljö.

– Vi behöver en partner som kan växa med oss och det har vi hittat i Advania som finns på alla platser där Magelungen har verksamheter, säger Emil Josefsson, it-samordnare på Magelungen.

Magelungens strategi har varit molnet i så hög grad som möjligt, det vill säga att man inte vill ha någon lokalt installerad programvara och vill vara fri från servrar och lokala katalogtjänster. Bolaget konstaterar att molnstrategin gör det lättare att utöka verksamheten utan att tvingas till tidskrävande hårdvaruinvesteringar. Det som ingår i Advanias leverans är arbetsplats som tjänst, kommunikation, licenshantering, servicedesk och ett antal molntjänster.

Missa inte Branschkollen – nyhetsbrevet för den svenska it-branschen. Teckna en gratis prenumeration!

– Vi har jobbat nära varandra under hela affären och tillsammans lyckats forma de tjänster som behövs för att starta en gemensam ny it-resa. Magelungen har en tydlig molnstrategi som vi ser fram emot att förvalta och utveckla vidare, säger Alexander Romin, affärsansvarig hos Advania.

Läs också: Nordenresan komplett – Advania köper in sig i Finland