Inför börsnoteringen den 20 juni släpper collaboration-leverantören Slack information om sitt resultat och sin verksamhet till investerare. För senaste kvartalet räknar de med att omsättningen ligger mellan 133,8 miljoner dollar till 134,8 miljoner, vilket är en stark ökning från motsvarande period förra året, då de hade en omsättning på 80,9 miljoner.

Förlusten ökade under perioden till 39 miljoner dollar, från 26,3 miljoner.

Sett till helåren har de under räkenskapsåren 2017, 2018 och 2019 haft en omsättning på 105,2 miljoner, 220,5 miljoner och 400,6 miljoner dollar. Det motsvarar en årlig tillväxt på 110 respektive 82 procent.
Slack uppger att de hade fler än 10 miljoner användare i januari. De hade mer än 600 000 organisationer som använder tjänsten, varav 88 000 betalande.

Innovation, organisation och ledarskap – vad behöver du göra idag för att vara relevant imorgon? Det får du veta på CIO Governance den 12 september – boka plats här

Slack är inriktat på företagsmarknaden och har genom åren fått sig ett namn som ”e-postdödaren”, då de är pionjären inom chattverktyg för företag. Senare har de kommit att utmanas av till exempel Microsoft med Teams.

I prospektet skriver vd Stewart Butterfield att ”alla som stödjer sig på e-post i yrkeslivet är en potentiell Slackanvändare” och att behovet av den här typen av tjänsten bara blir större då organisationer måste blir mer agila. ”Vi tror att skiftet till Slack, eller tjänster som Slack, är oundvikligt”.

Läs mer:
Hård strid om samarbetet – Microsoft öser på för att knäcka Slacks framfart
Därför når chattverktyg för företag kokpunkten under 2019