Få bolag i branschen har genomgått en så tydlig kulturell förändring under de senaste åren som Microsoft, vilket inte minst arkitekten bakom omvandlingen Satya Nadella har tagit upp i sin bok Hit Refresh.

Detsamma gäller så klart i Sverige, där det nu blåser en hel del nya vindar. Bolagets nya Sverige-vd Hélène Barnekow, med ett förflutet på Telia och EMC, började för fyra månader sedan och hon gläds över att komma in i ett bolag som så tydligt blickar framåt.

– Satya Nadella har visserligen inte varit i Sverige än, men man känner verkligen att han är närvarande. Det pågår en stor kulturell transformation av bolaget, säger hon.

Den nya svenska Microsoft-vd:n försöker sammanfatta den nya inriktning Microsoft ska ta i tre olika nyckelpunkter. Den första, och navet i det nya Microsoft, är så klart Azure.

– Vi vill hjälpa våra kunder att digitalisera och ta vara på de möjligheter som finns i molnet. Den andra delen är den moderna arbetsplatsen. Idag kan man vara effektivare på helt nya sätt och minska avståndet mellan det fysiska och det digitala, säger hon och konstaterar att samarbetsverktyget Teams spelar en huvudroll där.

Den tredje delen som är en väsentlig del av nya Microsoft är en division som länge levt i skuggan hos it-jätten, men givetvis alltid varit viktig, affärssystemsdelen där Dynamics 365 idag är huvudprodukt. Och i den digitaliseringsresa som nu står för dörren hos i princip alla organisationer blir affärs- och logistiksystemen en nyckel.

– Det är många affärsmodeller som har ändrats. Hela det området där vi hjälper kunderna med att hålla ihop affärsprocesser och logistikprocesser gör att vi kommer närmare våra kunder och knyter samman mer av Microsofts verksamheter. Om man verkligen tror på automatisering och att data är en resurs inom ett företag så kommer det öka ytterligare i relevans, konstaterar Hélène Barnekow.

Innovation, organisation och ledarskap – vad behöver du göra idag för att vara relevant imorgon? Det får du veta på CIO Governance den 12 september – boka plats här

Och i resan mot sin nya identitet har Microsoft inte direkt sparat på krutet. Ett antal riktigt stora förvärv har gjorts. Det svenska storköpet Mojang huserar numera i samma lokal som det andra nordiska storförvärvet Skype, och verkar som ett eget bolag. Men det är framför allt två andra jätteförvärv som kommer att användas mer när man ska hjälpa stora organisationer att digitaliseras.

För om det var någon som tvivlat på att satsningen på ett öppnare Microsoft var på allvar manifesterades det tydligt när man slantade upp motsvarande 65 miljarder kronor för Github för ett knappt år sedan.

– Det var ett förvärv som gav en stor signal till omvärlden att vi investerar stora pengar i open source, så numera är man inte lika förvånad när Satya syns på scen i sådana sammanhang. Det är en strategiskt viktig inriktning för Microsoft och skickar stora signaler internt vad man prioriterar och vad som är viktigt, säger Hélène Barnekow och utvecklar:

– Det blir helt annorlunda med ett sådant bolag. Syftet är att både öka kraften hos våra utvecklare men även att utöka användningen av Github ute hos kunderna. Det här hjälper vår utvecklarcommunity och visar att vi menar allvar med open source.

Och ganska exakt två år innan Github köpte Microsoft Linkedin för 217 miljarder kronor.

Hur kommer man märka av Linkedin i det nya svenska Microsoft?

– Det finns en avancerad analysmotor i Linkedin, och ett av våra områden inom Dynamics är en hr-modul som vi använder för att hjälpa företag. Linkedin kan kopplas till det för att analysera en hel del intressanta saker. Inte minst är det ett krig om talang just nu där kan vi använda den analysmotorn för att se vem som rekryterar och vem som har vilken kompetens. Där finns en enormt stor potential med en väldigt bra bas att analysera från.

Det händer som sagt mycket på svenska Microsoft nu, och avtrycket kommer att bli större även rent fysiskt. Efter att bolaget blivit tagna på sängen av den svenska offentlighetsprincipen gällande köpet av mark i Gästrikland tvingades man bekräfta att man köpt mark i Gävle och Sandvikens kommun, men det dröjde desto längre innan man från bolagets sida slutligen bekräftade vad marken ska användas till. Men nu har även Microsoft till slut meddelat att det är datacenter som ska byggas. Någon exakt tidsplan finns inte i dagsläget, men givetvis är det glädjande för det svenska dotterbolaget att en så stor investering nu görs i Sverige.

– Närheten gör så klart skillnad för oss. När Microsoft tittar vilket land man ska investera i tittar man på 35 olika parametrar. Kundaspekten är en, bra marknadsutveckling är en annan, exemplifierar Hélène Barnekow och konstaterar vidare att lanseringsplanen håller på att utformas.

– Det har pågått mycket jobb kring det under en tid och vi är glada över att de investerar just här. Det gynnar både våra kunder och våra framtida kunder och den digitala transformationen i Sverige. Men det finns ingenting kommenterat vad gäller tidsplan.

Datacenterbeskedet välkomnades också stort av Microsofts partnerled, som givetvis också märker av att det är nya tider för husse. Det har inneburit nya affärsmodeller och en hel del utmaningar för att hitta sin roll när den gamla klassiska licensförsäljningen inte är lika stor längre.

– Våra partner är den bas som Microsoft står på och Sverige är ett starkt Microsoftland. Vi har varit här sedan 1985 och våra partner är jätteviktiga för oss och har alltid varit det. De är inte mindre viktiga idag på något sätt. När jag beskriver hela vår förändring är det även en stor förändring för våra partner. Det är en transition som är utmanande för dem, men vi vill verkligen få med dem på den här resan, säger Hélène Barnekow.

– Vi har direktkontakt med våra största kunder, men vi går nästan aldrig in i någon affär utan någon partner. Men det är en del andra kompetenser som behövs idag, och man måste fylla på med den kompetens som behövs. Det gäller hos både stora och små partner som jobbar mot både stora och små organisationer.

Att stora partner gynnas på bekostnad av mindre partner brukar vara en återkommande kritik. Något den nya Microsoft-vd:n är medveten om och kommenterar på följande sätt:

– Vi har över 4 000 partner i Sverige. Vi engagerar inte alla partner direkt och alla har inte samma direktkontakt med oss. Med de stora kan vi göra gemensamma utvecklingsplaner, men de andra ska inte känna sig undanskuffade för det. Vi har ett sätt att skala det där, men vi vill inte bara vara bra för de stora topp 100-partner, utan alla fyller sina roller.

Det tydligaste tecknet på att det är nya tider på Microsoft är att bolaget efter sommaren kommer att lämna Akalla efter 28 år, för att istället flytta in till Regeringsgatan i Stockholm City, där det nya Urban Escape nyligen invigdes. Flytten från förort till innerstan görs på flera håll i Microsoftvärlden och är helt klart en del av den nya strategin.

– Flytten till Urban Escape är en del av samma resa. Det är jätterätt tänkt utifrån vart företaget är på väg. Vi flyttar in i ett läge där vi kommer att vara tillgängliga för partner och kunder och inte minst nya partner. Vi hoppas att vi lyckas skapa den puls med både stora och små företag som vi vill ha. Att sitta i City är också viktigt för att locka till oss och behålla talanger. Vi vill ha en mötesplats där man vill vara och där man vill skapa saker.

Läs också:
Microsoft stänger Skypes kontor i Stockholm – 120 blir av med jobbet
Huvudbry hos Microsofts partner när AWS och Google bygger svenska datacenter