Då efterfrågan på meddelandetjänster för grupper fortsätter att blomma talas det allt mer om att e-postens dagar som företagens meddelandeverktyg nummer ett är räknade. Google däremot ser framtiden för sitt gruppmeddelandeverktyg Hangouts Chat, som tätt integrerat och hopflätat med e-posten.

I en intervju med vår amerikanska systersajt Computerworld säger produktchefen för Googles produktivitetssvit G Suite, Jacob Bank, att företagets ambition är att integrera de här verktygen tätt, så att användare ska kunna hoppa från e-postklienten in i chattfunktionen, utan att behöva byta app. Tanken är att försöka kombinera e-post och chatt på ett sådant sätt att man rikta olika konversationer mot den mest lämpliga kanalen. Gruppchattar är bra för spontana diskussioner med kollegor medan e-post ofta är bättre lämpade för mer formella interaktioner.

– Vår kommunikationsstrategi bygger på att vi inte kommer leva i en värld där alla överger e-posten och flyttar all sin kommunikation till chatten, säger Jacob Bank.

Det här går på tvärs mot vad till exempel collaboration-verktyget Slack har uttryckt där de säger att skiftet från e-post till chattjänster på företagen är oundvikligt.

– Vår grundläggande inställning är att chatten är bra för en del användarcase, fortsätter Jacob Bank. Det är snabbt, informellt, låg tröskel, du kan fatta snabba beslut – och det uppmuntrar öppenhet. Många känner sig mest bekväma med chatten. Men det kan också vara distraherande. E-posten har en mängd traditionella styrkor som på många sätt kompletterar chatten.

Google visade första gången upp sin Hangouts Chat 2017, tillsammans med videokonferenssystemet Hangouts Meet. Officiellt rullades chatten ut förra året. Den lanserades som alternativ till den väldigt populära Slack och det finns flera likheter mellan de här lösningarna: Förutom att man kan diskutera i grupp i kanaler och skicka direktmeddelanden, så finns det AI-bottar och en stor mängd tredjepartsintegrationer. En viktig styrka är integrationen med andra G Suite-appar som Drive och Docs – och företaget har också lagt till AI-funktioner som smart reply under det senaste året.

Bank säger att Google gjort ”enorma investeringar” i sina chattfunktioner, men att Gmail ändå fortsätter vara den centrala kommunikationshubben för G Suite-användare. Den nya Gmail-integrationen förstärker detta. Den innebär bland annat att användarna kan dra upp ett heltäckande chattverktyg direkt från den vänstra kolumnen i e-postklienten utan att byta till Hangouts Chat-appen.

Tidigare var det bara möjligt att använda chatten genom en liten pop-up-funktion för direktmeddelanden inne i Gmail.

Det här innebär att användare snabbt och smidigt kan flytta sig från personlig e-post till gruppchattar. Hangouts Chat kommer dock fortfarande att vara tillgänglig som självständig app.
Tim Banting som är analytiker på Ovum beskriver integrationen som ”ett stort steg framåt” ur ett användarperspektiv.

– Vi hör ofta om hur företagsmeddelanden ersätter interna e-post, men det är vettigt att integrera det här, säger han till Computerworld. Att sträva efter att ha en klient för samarbete och kommunikation visar tydligt att Google tar användarvänligheten på allvar. Det är inte lätt att designa användarinterface som är okomplicerade och högt funktionella.

Den här integrationen visar på Googles bredare vision för kommunikation och samarbete mellan anställda.

– Integrationen av Hangouts Chat in i Gmail signalerar en långsiktig ambition att blanda det bästa av två världar – både traditionell e-postbaserad kommunikation och gruppmeddelanden.

Jacob Bank på Google fortsätter:

– Gmail är navet för befintliga användare och vi vill berika den med mer och mer realtidsfunktionalitet, och med både mer förstaparts- och tredjepartsintegrationer.

Google är heller inte ensamt om att understryka vikten av e-posten. Microsofts collaboration-lösning Teams är till exempel integrerad med e-postklienten Outlook i Office 365. Och Slack – som tror att kanalbaserad kommunikation är framtiden – har ändå ingått partnerskap med både Google och Microsoft för att överbrygga gapet till deras e-postklienter. De planerar också att låta användare sända meddelanden från e-post direkt till Slacks kanaler och vice versa. Även Facebook har förvärvat RedKix för att koppla samman deras sociala nätverk för företag Workplace med viktiga e-postverktyg.

Google möter dock hård konkurrens då efterfrågan på verktyg för gruppsamarbete bara ökar och deras rivaler redan har uppnått betydande användartal. Slack har 10 miljoner dagliga aktiva användare, inklusive 85 000 betalande företagskunder. Microsoft Teams, som precis som Hangouts Chat finns tillgängligt som en del av en portföljprenumeration, används av 500 000 organisationer. Facebooks Workplace har fler än 30 000 betalande organisationer och runt två miljoner användare totalt.

Hur många som använder Hangouts Chat är oklart. Appen finns tillgänglig som en av G Suites prenumerationstjänst, men Google bryter inte ner försäljningsstatistiken för den här meddelandeplattformen. Enligt de analytiker Computerworld talat med ligger dock Google efter sina konkurrenter på området, men genom att använda sig av integrationen mellan gmail och meddelandetjänsten kan det öppna sig en möjlighet att vinna andelar.

Läs mer:
Chattverktyg för företag rena getingboet – här är alternativen
Hård strid om samarbetet – Microsoft öser på för att knäcka Slacks framfart